دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

4/5 - (1 امتیاز)

ترس از دندانپزشکی، به عنوان یک ترس شناخته شده در بین بزرگسالان و کودکان بسیار شایع و رایج می باشد. این ترس گاهی اوقات در برخی از کودکان به قدری زیاد است که می تواند مراحل درمان را غیر ممکن می سازد. در چنین شرایطی از سوی دندانپزشک متخصص کودکان، بیهوشی کودک برای ترمیم دندان توصیه می شود که نخستین بار در سال 1900 به وسیله یک دندان پزشک آمریکایی انجام شد.

در گذشته این شیوه درمان با خطراتی همراه بود که امروزه با حضور متخصص بیهوشی در کنار دندانپزشک و بررسی های آزمایشگاهی کودک و معاینات کامل قبل از بیهوشی با آرامش و اطمینان بیشتری انجام می شود و خطرهای کمتری دارد.

البته برای این که این خطرات را به حداقل برسانیم؛ لازم است مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک را جدی بگیریم؛ و آنها را به طور کامل انجام دهیم.

مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک

چرا باید برای درمان های دندان پزشکی کودک را بیهوش کرد؟

شاید شما هم به عنوان والد این سوال برایتان پیش بیاید که آیا انجام درمان های دندانپزشکی ارزش بیهوش کردن کودک را دارد؟

امروزه دیگر اهمیت دندان های شیری به عنوان راهنمای رویشی دندان های دائمی و تاثیر مثبت آن بر رشد سلامت جسمی و روانی کودک بر کسی پوشیده نیست. به همین خاطر از بین رفتن آنها می تواند مشکلات زیادی در کودکی و بزرگسالی برای دلبندتان ایجاد نماید. بنابراین اگر بنا بر توصیه دندان پزشک متخصص این روش درمان را برگزیدید، با انجام همه معاینات قبل از عمل و مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک این مراحل را با خیال راحت پشت سر بگذارید و مطمئن باشد این شیوه درمان برای حفظ سلامت کودکان مناسب و مفید می باشد.

علاوه بر این کودکان با محدودیت ها جسمی خاص باید به دندانپزشک های متخصص مانند دندانپزشک کودکان اوتیسم مراجعه کنند.

 

روش های بیهوشی کودکان برای دندان پزشکی و ترمیم دندان

در حال حاضر بسته به شرایط کودک و تشخیص پزشک از سه روش بیهوشی برای انجام درمان های دندان پزشکی استفاده می شود:

  •       آرامبخش خوراکی
  •       آرام بخش عمیق
  •       بیهوشی عمومی

در هر کدام از این روش ها، مراقبت بعد از دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی متفاوت خواهد بود.

 

آرامبخش خوراکی

این روش به عنوان کم عارضه ترین و بهترین روش برای کنترل اضطراب و استرس در کودکان سالهاست که مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش به کودک بر اساس وزن، آرامبخش خوراکی داده می شود. البته معده کودک بهتر است که قبل از درمان پر نباشد؛ بنابراین بین یک تا سه ساعت قبل از درمان، هیچ نوشیدنی و خوراکی به کودک ندهید.

در این روش مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک اصلا پیچیده نیست، تنها لازم است بعد از اتمام پروسه درمان، تا یک ساعت کودک از مایعات استفاده نکند. امکان دارد کودک تا چند ساعت احساس گیجی کند که بهتر است؛ والدین او را تنها نگذارند.

آرام بخش عمیق

در این روش، داروی آرام بخش از راه سرنگ به کودک تزریق می شود و بعد از آن کودک به خواب عمیقی می رود. البته در هنگام خواب فرایندهای طبیعی بدن مثل تنفس، بلعیدن یا قورت دادن آب دهان توسط کودک انجام می شود.

در این روش که کودک برای مدت زمان طولانی تری بیهوش خواهد بود،لازم است کودک 6 تا 8 ساعت ناشتا باشد. مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک در این روش نیز خیلی سخت نیست؛ چون احساس گیجی، حالت تهوع و استفراغ کاملا طبیعی بوده و تنها لازم است به کودک در ساعات اولیه غذا ندهید و به توصیه های پزشک عمل کنید.

 

بیهوشی عمومی

در صورتی که کودک در سن پایین نیاز به درمان زیاد داشته باشد که به دلیل ترس یا اضطراب و یا بیماری های مختلف قادر به همکاری با دندانپزشک نباشد از درمان تحت بیهوشی استفاده می شود. این درمان حتما باید در مراکز دندانپزشکی تحت بیهوشی مانند بیمارستان ها که تجهیزات کاملی دارند، انجام پذیرد. بهتر است قبل از انجام درمان با متخصص بیهوشی مشاوره ای داشته باشید تا اگر توصیه ای برای مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک داشت، آنها را به خوبی رعایت کنید.

 

نکات مهم قبل از بیهوشی دندانپزشکی کودک

  •       اگر کودک دچار سرماخوردگی یا بیماری که سیستم تنفسی او درگیر است، می باشد درمان را عقب بیندازید.
  •       قبل از درمان کلیه آزمایش هایی که دندان پزشک درخواست کرده را انجام دهید.
  •       قبل از درمان، حتما در مورد سابقه بیماری یا داروها و ویتامین هایی که کودک مصرف می کند؛ با پزشک و متخصص بیهوشی مشورت کنید.

 

مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک

رعایت مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا کوچکترین سهل انگاری می تواند کودک را با مشکلات بسیار زیادی مواجه سازد.

در ادامه به مهم ترین مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک اشاره می کنیم:

  •       بهتر است کودک بعد از به هوش آمدن به اندازه کافی استراحت کند.
  •       بروز علائمی مثل حالت تهوع و استفراغ، لرز، پر ادراری و خواب آلودگی پس از بیهوشی کاملا طبیعی می باشد.
  •       ترشح اندکی خونابه در 12 تا 24 ساعت بعد از عمل طبیعی می باشد.
  •       بعد از به هوش آمدن کودک به او مایعات کافی در حجم کم بدهید.
  •       در 24 ساعت پس از عمل کودک نباید دهان خود را آب بکشد. بعد از این بازه بهتر است با آب نمک به ملایمت دهان خود را آب بکشد.
  •       اگر کودک بعد از عمل در اطراف دندان احساس درد می کند؛ می توانید با مشورت با دندانپزشک هر 4 تا 6 ساعت به او مسکن بدهید.
  •       بروز سردرد یا مشکلات تنفسی بعد از به هوش آمدن به هیچ وجه عادی نیست و لازم است در صورت بروز این علائم بلافاصله با پزشک مشورت کنید.
  •       والدین مراقب باشند در هنگامی که اثرات بیهوشی هنوز وجود دارد کودک لب یا گونه خود را گاز نگیرد.
  •       بهتر است تا زمانی که حس لامسه کودک بازنگشته، از دادن مواد غذایی خیلی گرم یا سرد به کودک خودداری کنید.
  •       توصیه می شود در ساعات ابتدایی پس از درمان، به کودک غذاهای نیم گرم و نرم بدهید. از دادن غذای چرب به کودک پرهیز کنید.
  •       رعایت بهداشت دهان و دندان پس از درمان بسیار مهم می باشد.
  •       اگر بخیه ها از نوع جذبی باشند؛ بعد از 7 تا 10 روز جذب خواهند شد.
  •       به اسفنجی که در محل دندان برای مهار خونریزی قرار دارد دست نزنید و کوشش نکنید آن را بردارید.
  •       برای یک یا دو روز بعد از به هوش آمدن کودک، فعالیت بدنی او را محدود نمایید. 

 

به طور کلی اگر عمل بیهوشی دندان در یک مرکز مجهز توسط یک دندانپزشک حرفه ای صورت گیرد؛ عوارض خاصی ندارد؛ به خصوص اگر شما به عنوان والد مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک را کامل رعایت کرده باشید. ولی لازم است هفته بعد از عمل به دندانپزشک مراجعه کنید؛ تا کودک را معاینه کند و خیال شما را از جانب اثربخشی درمان راحت کند. 

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *