روش های بیهوشی کودکان برای دندان پزشکی

امتیاز دهید

بیهوش کردن کودک برای انجام کارهای مختلف دندانپزشکی مانند عصب کشی دندان شیری، روکش دندان شیری و … یکی از روش های متداول مورد استفاده دندانپزشکان کودک می باشد که دغدغه های زیادی را برای والدین به وجود آورده است. 

با وجود آن که دندانپزشکان از این روش برای آرام کردن کودک در حین انجام درمان های دندان پزشکی استفاده می کنند، ولی والدین نگران داروهای آرام بخشی هستند که در این نوع درمان استفاده می شود، به همین خاطر در این مطلب لازم دانستیم که در راستای فرهنگ سازی و بالا بردن سطح آگاهی والدین، به سوالات مختلفی که حول و حوش روش های بیهوشی کودکان برای دندان پزشکی مطرح است؛ پاسخ دهیم.

روش های بیهوشی دندانپزشکی برای چه کودکانی است؟ 

شاید با خود فکر کنید که روش های بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی تنها در مواقعی که کودک با چند دندان خراب به همراه درد و آبسه مراجعه می کند؛ مورد استفاده قرار می گیرد؛ ولی در واقعیت این روش برای کودکانی که دچار ناتوانی ذهنی و جسمی هستند؛ بسیار کاربردی و مفید می باشد. به همین خاطر این روش به عنوان یک روش شایع در دندانپزشکی مخصوص کودکان اوتیسم و سی پی ( CP ) به کار گرفته می شود.

اگر چه ترس از دندان پزشکی ترسی بسیار رایج در کودکان می باشد؛ ولی زمانی که کودک دچار ترس و اضطراب غیر قابل کنترل است، این روش برای انجام کارهای مختلف مانند عصب کشی ها و روکش دندان شیری مناسب می باشد. علاوه بر این دندان پزشکان معمولا برای انجام عصب کشی های دندان شیری کودکان دو یا سه ساله ای که پوسیدگی های پیشرفته داشته و انجام درمان های طولانی و دردناک خارج از تحمل و صبر کودک است؛ از این روش استفاده می کنند. 

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

انواع روش های بیهوشی کودکان برای دندان پزشکی

به طور کلی دندانپزشک متخصص اطفال با آگاهی از تاریخچه کامل پزشکی بیمار و در نظر گرفتن فاکتور هایی مانند سن کودک، تعداد دندان خراب و نوع درمانی که در نظر دارد، روش های مختلفی را برای بیهوشی کودکان استفاده می کند.

انواع روش های بیهوشی کودکان برای دندان پزشکی به شرح ذیل می باشد:

  1. آرام بخش عمیق
  2. آرامبخش خوراکی
  3. بیهوشی عمومی

آرام بخش عمیق: 

این روش به عنوان یکی از روش های دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی نسبت به آرامش بخش های دیگر مدت زمان بیشتری را در اختیار دندان پزشک قرار می دهد؛ زیرا با تزریق در رگ، کودک به طور کامل به خواب می رود. البته لازم است؛ تزریق ماده بیهوشی حتما توسط متخصص بیهوشی صورت پذیرد؛ چون در این روش با وجود آن که کودک به خواب می رود، ولی تمامی علائم حیاتی مانند تنفس و بلعیدن آب دهان توسط خود کودک صورت می پذیرد. 

 آرامبخش خوراکی: 

از آنجا که در این روش داروی آرامش بخش با هدف کاهش استرس و اضطراب در کودک تزریق می گردد؛ لازم است ابتدا وزن کودک محاسبه می گردد تا داروی بی حسی خوراکی با دوز کنترل شده به کودک خورانده شود.

این روش به عنوان یکی از کم عارضه ترین و بهترین روش های بیهوشی کودکان برای دندان پزشکی، شرایط را برای ترمیم دندان به خوبی مهیا می سازد. البته توصیه می گردد؛ حداقل سه ساعت قبل از شروع درمان، کودک چیزی نخورده باشد. زیرا نوشیدنی و خوردنی نه تنها باعث بروز حالت تهوع و استفراغ در کودک می شود؛ بلکه در بسیاری از مواقع تاثیر دارو را نیز کم می کند.

بیهوشی عمومی:

به طور کلی بیهوشی در هر دوز می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد که شاید در آینده برای کودک خطر ساز گردد. به همین خاطر بیهوشی عمومی تنها در زمانی از سوی دندان پزشک به عنوان یکی از روش های بیهوشی کودکان برای دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که عمل ترمیم دندان نیاز به دقت عمل و ظرافت فراوان داشته باشد. زیرا در این روش سطح هوشیاری کودک پایین آمده و کودک بدون احساس هیچ دردی، حرکتی نداشته و دندان پزشک به راحتی می تواند درمان مناسب را انجام دهد. 

در این روش قطعا قبل از انجام بیهوشی دندانپزشک، آزمایشاتی را برای کودک تجویز می کند که انجام آنها ضروری می باشد. علاوه بر این اگر کودک سابقه بیماری داشته و از داروی خاصی استفاده می کند، باید حتما به دندان پزشک اطلاع دهید.

بعد از انجام درمان های دندانپزشکی، بروز مشکلاتی مانند لرز، حالت تهوع، پرادراری، خواب آلودگی و کلافگی به خاطر بیهوشی عادی است. ولی مسائلی مانند سردردهای شدید و مشکلات تنفسی به هیچ وجه عادی نبوده و لازم است با دندان پزشک تماس بگیرید.

 

بیهوشی کودکان برای دندان پزشکی، خوب یا بد؟

بررسی ها نشان می دهد کودکانی که دندان های خراب بیشتری دارند، علاوه بر دندان درد و آبسه های مداوم نسبت به هم سن و سال های خود تنش عصبی و ناراحتی بیشتری خواهند داشت که بر روند رشد و تغذیه کودک تاثیر زیادی دارد؛ به همین خاطر  بهداشت دهان و دندان در گام نخست باید همواره مورد توجه والدین باشد. 

ولی اگر با وجود تمام مراقبت ها، تنها راه حفظ دندان شیری انجام درمان های مناسب مانند عصب کشی و ترمیم دندان پوسیده باشد و کودک شما به خاطر اضطراب فراوان و یا شرایط خاص مجبور به دریافت یکی از روش های بیهوشی کودکان برای دندان پزشکی باشد، بهتر است با شناخت کامل از شرایط کودک این کار را توسط متخصص و در یک محیط بیمارستانی با تجهیزات کامل و حضور تکنسین بیهوشی انجام دهید.

 

مزایا و معایب دندانپزشکی تحت بیهوشی

زمانی که کودک بنا به هر دلیلی نمی تواند درمان های روتین دندان پزشکی را دریافت کند و همکاری لازم را با دندان پزشک ندارد، بهتر است برای درمان از یکی از روش های بیهوشی کودکان برای دندان پزشکی استفاده کرد که مهم ترین مزیت آن انجام مراحل مختلف دندان پزشکی در یک جلسه می باشد.

در مورد معایب این روش باید به این نکته توجه داشت که به هیچ وجه این روش درمان بدون عارضه نیست و زمانی که یک دندانپزشک این روش را توصیه میکند؛ حتما با در نظر گرفتن تمامی جوانب؛ میزان فایده ای که این روش برای کودک دارد را بیشتر از ضرر احتمالی و یا عوارض دارو می داند. زیرا درمان با بیهوشی در زمان مناسب می تواند کمک کند؛ تا دندان در زمانی که آسیب کمتری دارد و قابل ترمیم، عصب کشی یا روکش می باشد؛ حفظ گردد و به طور کامل از بین نرود.

 

مراقبت های کلی قبل و بعد از دندان پزشکی تحت بیهوشی

قطعا بعد از تصمیم والدین برای انتخاب یکی از روش های بیهوشی کودکان برای دندان پزشکی، نگرانی های جدیدی در مورد مراقبت های قبل و بعد از عمل، ذهن آنها را درگیر می کند که بهتر است؛ در کمال آرامش به آنها پرداخته شود. این دستورالعمل ها که معمولا به طور کامل توسط پزشک به والدین توضیح داده می شود به شرح ذیل است:

  • کودک باید 8 ساعت قبل از بیهوشی ناشتا باشد و نهایتا تا 4 ساعت قبل از بیهوشی می تواند کمی آب بخورد.
  • در ساعت های اولیه قبل و بعد از عمل بیهوشی، دقیقا بر اساس توصیه متخصص بیهوشی عمل کنید و غذاهایی که توصیه شده را استفاده کنید.
  • آزمایشات قبل از جراحی را حتما انجام داده و آنها را در اختیار دندان پزشک قرار دهید.
  • بهتر است؛ قبل از جراحی با دکتر متخصص کودک خود در ارتباط باشید تا کودک سرما نخورده باشد و مجرای تنفسی کودک مشکلی نداشته باشد.
  •  با توجه به این بعد از اتمام مدت درمان، کودک حالت منگی و خواب آلودگی همراه با حالت استفراغ و تهوع خواهد داشت؛ بهتر است کودک را زیر نظر داشته باشید تا مشکلی پیش نیاید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *