تعداد دندان های شیری

4.5/5 - (2 امتیاز)

دندان های شیری که معمولا از 6 ماهگی کودک شروع به بیرون زدن از لثه ها می کنند تا 3 سالگی تکمیل می شوند و کمک می کنند تا کودک مانند یک انسان بالغ بخورد و بیاشامد. البته با پا گذاشتن کودک در سن 6 سالگی کم کم دندان های شیری سست شده و شروع به ریزش می کنند.

لق شدن دندان شیری و افتادن آنها در هر کودک کاملا منحصر بفرد می باشد؛ ولی در اغلب کودکان از سن 6 سالگی شروع شده و تا 12 سالگی ادامه دارد. به همین خاطر معمولا دغدغه های والدین و سوالاتشان در مورد نحوه لق شدن و افتادن دندان های شیری در این سن شروع می شود.

یکی از مهم ترین درگیریهای ذهنی والدین، در مورد دندان های آسیاب یا در اصطلاح دندان های کرسی این است که آیا دندان کرسی کودکان می افتد؟ و یا دندان آسیاب شیری در چه سنی میافتد؟

به همین خاطر در این مطلب سعی شده تا به طور اختصاصی در مورد د تعداد دندان های شیری و روند افتادن آنها صحبت کنیم:

آیا دندان کرسی کودکان می افتد

اولین دندان های شیری که می افتند، کدام هستند؟

همان طور که نحوه درآمدن دندان شیری در کودکان با هم فرق دارد؛ افتادن آنها نیز کاملا متفاوت  می باشد. به طور کلی ترتیب افتادن و درآمدن دندان های شیری در کودکان معمولا به همان شیوه درآمدن دندان های شیری است. مثلا اگر در کودکی ابتدا دندان های مرکزی جلویی فک پایین رویش داشت؛ در زمان لق شدن نیز اولین دندان نیز همان دندان است. البته همیشه استثنائاتی وجود دارد که می تواند برخلاف این روند باشد.

 

ترتیب افتادن دندان شیری کودکان

 اگر شما هم به عنوان والد نگران این هستید که آیا دندان کرسی کودکان می افتد؟ می توانید با آگاهی از تقویم زمانی ترتیب درآمدن و افتادن دندان های شیری دلبندتان، با خیال راحت در زمان مناسب مراقبت های لازم را داشته باشید. ترتیب درآمدن و افتادن دندان های شیری در حالت نرمال به شرح ذیل می باشد:

  • رویش دندان های جلویی و مرکزی دو فک از 5 تا 7 ماهگی، افتادن آنها در سن 6 تا 7 سالگی
  • درآمدن دندان های پیش جانبی بین 9 تا 16 ماهگی و افتادن آنها در سن 7 تا 8 سالگی
  • رویش دندان های نیش از 18 تا 24 ماهگی و افتادن آنها در سن 9 تا 12 سالگی
  • جوانه زدن دندان های کرسی یا آسیاب از 14 تا 18 ماهگی و افتادن آنها در سن 9 تا 11 سالگی
  • درآمدن دندان های شیری کرسی دوم در 23 تا 30 ماهگی و افتادن آنها در سن 12 سالگی

البته این روند امکان دارد در برخی از کودکان کمی متفاوت باشد که به هیچ وجه نگران کننده نیست؛ زیرا رویش دندان ها تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است. 

 

آیا دندان کرسی کودکان می افتد؟

دندان های کرسی یا دندان های خلفی معمولا آخرین دندان هایی هستند که در دهان کودک رشد می کنند و به همین خاطر نقش مهمی در تکامل فک کودک و حفظ فضای لازم برای رویش دندان های دائمی ایفا می کنند. دندان های شیری خلفی که اصطلاحا به آنها دندان های آسیاب شیری می گویند؛ در حالت طبیعی در سن 10 تا 12 سالگی می افتند که 6 ماه تغییر در این زمان چه زودتر و چه دیرتر کاملا طبیعی می باشد.  

ولی نکته حائز اهمیت این است که دندان بزرگ آسیا در انتهای دو طرف فک پایین و بالا که جمعا 4 دندان می شود، در سن 6 سالگی رشد می کند که قبل از دندان کرسی کوچک اول شیری و دندان آسیای کوچک دائمی دوم رشد می کند و به دلیل این که انتهایی ترین دندان آسیا فقط یک بار در عمر افراد رویش می کند، خانوده دندان های آسیایی انتهای فک کودکان را با دندان های شیری اشتباه می گیرند و همواره سوال دارند آیا دندان کرسی کودکان می افتد؟

در هر صورت اگر بعد از 12 سالگی هنوز آثاری از لقی دندان های کرسی وجود نداشت، باید به دندانپزشک اطفال مراجعه نموده و با مشخص شدن علت دیر افتادن دندان شیری، درمان لازم دریافت شود. زیرا همان طور که زود افتادن دندان شیری می تواند برای کودک مشکل ساز باشد، دیر افتادن دندان های شیری هم می تواند در آینده برای کودکان مشکلاتی را ایجاد نماید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *