سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن

5/5 - (1 امتیاز)

تغییر رنگ غشای مخاطی زبان در کودکان در هر سنی می تواند نکته مهمی باشد که توجه به آن از سوی والدین بسیار ضروری می باشد. ولی در برخی موارد سیاه شدن زبان کودک نشانه بیماری نیست و می تواند به خاطر استفاده از مواد خوراکی رنگی مانند لواشک، توت سیاه، شکلات و … باشد که کاملا موقتی بوده و با شستن دهان به خوبی پاک می شود. یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ، سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن می باشد که یکی از مهم ترین دغدغه های والدین یعنی جلوگیری از سیاه شدن دندان کودکان با قطره آهن را رقم زده است. این عارضه که تقریبا در بیشتر نوزادانی که از قطره آهن استفاده می کنند؛ دیده می شود به خاط

سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن

چرا باید به نوزاد قطره آهن داد؟

با توجه به این که مصرف قطره آهن عوارضی دارد و باعث سیاه شدن دندان و زبان کودک می شود؛ چرا باید به نوزاد قطره آهن داد؟

متاسفانه در کشور ما، اکثر نوزادان با کم خونی ناشی از فقر آهن مواجه هستند و به همین خاطر از سوی پزشکان برای رشد مغزی و جسمی کودک، مصرف قطره آهن تا سن 2 سالگی تجویز می گردد. قطره آهن به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است که مصرف آن می تواند باعث ایجاد جرم هایی بر روی دندان و زبان کودک شده و تغییر رنگ هایی متمایل به سیاهی را ایجاد کنند. البته میزان این عوارض بسته به نوع قطره آهن مصرفی و شرکت تولید کننده آن متفاوت است؛ ولی سیاه شدن زبان و دندان کودک با قطره آهن امری اجتناب ناپذیر است.

با این وجود به عنوان والد به هیچ وجه نباید مصرف آهن را قطع کنید؛ بلکه باید به دنبال راه حل هایی برای سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن باشید.

 

راه حل سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن

قطعا نقش قطره آهن برای حفظ سلامتی کودک بسیار بیشتر از عوارض و تاثیر آن بر روی زبان و دندان می باشد؛ به همین خاطر لازم است در هنگام مصرف این قطره به دنبال راه حل هایی برای سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن باشید. در ادامه به برخی از این راهکارها که از سوی پزشکان توصیه می شود؛ اشاره می کنیم هرچند رفع سیاهی دندان ناشی از قطره آهن  نیز به راحتی توسط دندانپزشک متخصص کوک صورت میگیرد.:

  •       بهترین راه حل سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن، چکاندن قطره در حلق کودک است. زیرا با این کار از تماس قطره با پرزهای زبان جلوگیری می کنید. برای این کار بهتر است؛ از قطره چکان استفاده کنید.
  •       نوشیدن آب ( دو جرعه ) بعد از مصرف قطره آهن یکی دیگر از راه حل های سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن می باشد که می تواند تاثیر رنگ دانه های قطره آهن را کم کند.
  •       پاک کردن زبان بعد از مصرف قطره آهن می تواند تاثیر آن را کم کند. برای این کار بهتر است؛ از یک دستمال تمیز و مرطوب استفاده کنید و آن بر روی سطح زبان کودک بکشید تا از سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن جلوگیری کنید.
  •       مسواک زدن دقیق زبان کودک قبل از مصرف قطره آهن کمک می کند تا جرم های قطره آهن بر روی پلاک های میکروبی سطح دندان کودک قرار نگیرد و از سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن جلوگیری کنید.
  •       رعایت موارد بهداشتی نیز می تواند تاثیر قطره آهن بر روی دندان زبان کودک را کم کند. مثلا بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از استفاده از قطره آهن به هیچ عنوان به کودک مرکبات و آبمیوه های اسیدی ندهید.

ر تماس قطره آهن با زبان رخ می دهد. زیرا قطره آهن در صورت تماس با زبان می تواند پرزهای روی زبان را از بین برده و رنگ زبان را تیره تر کند.

نشستن رنگدانه های قطره آهن بر روی دندان و زبان کودک امری بدیهی است که با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد؛ می توان از سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن جلوگیری کرد. آکادمی اطفال آمریکا استفاده از غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، سبزیجات و میوه های حاوی ویتامین C را به عنوان راهی برای دریافت آهن کافی برای کودکان توصیه می کند.

با توجه به این که مصرف قطره آهن خارجی نیز اندکی رسوب بر روی زبان و دندان به جا می گذارد و باعث سیاه شدن زبان کودک با قطره آهن می شود؛ مراجعه به موقع به دندانپزشک و چکاپ های منظم 6 ماهه به همراه دریافت مشاوره های لازم می تواند از این عوارض پیشگیری نماید. 

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *