5/5 - (1 امتیاز)

عفونت لثه در کودکان چگونه رخ می‌ دهد؟

عفونت لثه در کودکان هنگامی رخ می‌ دهد که باکتری‌ ها و بقایای مواد غذایی، روی لثه‌ ها و دندان‌ ها جمع می‌ شوند. این باکتری‌ ها لایه چسبناکی به نام پلاک را ایجاد می‌ کنند. تجمع پلاک ها سبب متورم شدن لثه می گردند و خونریزی لثه‌ ها را به همراه دارند. اگر تجمع پلاک و عفونت لثه در کودکان بیشتر شود، می‌ تواند سبب شل شدن دندان‌ ها و آسیب رساندن به بافت نرم زیر آنها شود. اگر به بهداشت دهان و دندان‌ های کودکان، به صورت مرتب رسیدگی کنید، قطعاً عفونت لثه در آنها نیز کمتر می‌ گردد. کودکانی که به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده می‌ کنند، کمتر مستعد مبتلا شدن به عفونت لثه هستند.

علائم عفونت لثه در کودکان

در صورتی که عفونت لثه در کودکان ایجاد شود، ممکن است کودک علائم مختلفی را تجربه کند. از جمله علائم آبسه و عفونت لثه می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت.

• لثه‌ های قرمز، متورم و دردناک
  • خونریزی از لثه پس از مسواک زدن
  • به عقب رفتن لثه از روی سطح دندان
  • لق شدن دندان‌ ها با فاصله غیر طبیعی
  •  وجود چرک بین دندان و لثه
  • تغییر جهت فک

مواردی مثل ملتهب شدن لثه ها و خونریزی از آنها پس از مسواک زدن، جزء علائم شایع عفونت لثه در کودکان هستند. در صورتی که این علائم باقی بمانند و درمان نشوند، ممکن است که بیماری لثه پیشرفت کند و دیگر نشانه‌ های ذکر شده در بالا را به وجود آورد.

دلایل عفونت و آبسه لثه در کودکان

همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم، علت اصلی عفونت لثه در کودکان پلاک است. پلاک‌ ها در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌ شوند. اما در کنار عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، برخی عوامل دیگر نیز می‌ توانند خطر ابتلا به بیماری عفونت لثه در کودکان را افزایش دهند. این دلایل شامل موارد زیر هستند.

• بیماری‌ های ژنتیکی
  • گیر کردن غذا در لثه
  • تنفس دهانی به هنگام خواب
  • رژیم غذایی نامناسب
  • بیماری‌ های خود ایمنی
  • فشردن مکرر و غیرقابل کنترل دندان‌ ها بر روی هم

راهکارهای پیشگیری از عفونت و آبسه لثه‌ ای در کودکان

بهترین راه پیشگیری از عفونت لثه در کودکان، مراقبت از دندان‌ های آنها است. مراقبت خوب از دندان‌ ها، به معنی مسواک زدن مرتب، استفاده از دهانشویه و نخ دندان کشیدن است. اگر کودکان با مسواک مناسب، دو بار در روز مسواک بزنند قطعاً می توانند از ایجاد عفونت در لثه‌ های خود پیشگیری نمایند. کودکانی که از خمیر دندان‌ های حاوی فلوراید برای مسواک زدن استفاده می کنند، کمتر مستعد مبتلا شدن به بیماری های عفونت و آبسه لثه‌ ای هستند. برای جلوگیری از عفونت لثه در کودکان بهتر است مسواک‌ هایی با موهای نرم و صیقلی، برای کودکان مورد استفاده قرار بگیرد. این مسواک‌ ها احتمال تحریک و آسیب رساندن به بافت لثه را کمتر می‌ نمایند.

بهتر است مسواک کودکان، حداقل هر سه ماه یک بار تعویض شود. چرا که مسواک‌ های فرسوده نیز عامل مهمی برای ایجاد عفونت لثه در کودکان هستند. کودکانی که روزانه از دهانشویه و نخ دندان استفاده می‌ کنند، ممکن است هرگز دچار عفونت لثه نشوند. خوردن خوراکی‌ های سالم که قند و نشاسته کمی دارند نیز، خطر ابتلا به عفونت لثه در کودکان را کاهش می‌ دهند. مراقبت منظم از دندان‌ ها، کلید اصلی حفظ سلامت دهان کودکان است. برای این امر باید حداقل دو بار در سال، کودکان را نزد دندانپزشک اطفال ببرید.

درمان عفونت لثه در کودکان

عفونت لثه در کودکان، گاهی اوقات می‌ تواند با سوزش بسیار کم یا بدون درد باشد. به همین دلیل هم باید به صورت منظم برای بررسی لثه و دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان با معاینه دندان‌ ها می‌ توانند، قبل از اینکه شما متوجه شوید مشکلی وجود دارد، آن را تشخیص دهند. بیماری‌ های لثه و آبسه دندان هر چه زودتر تشخیص داده شوند، بهتر است. زیرا در مراحل اولیه عفونت دندانپزشکان می‌ توانند برای رفع مشکل، آنتی بیوتیک یا دهانشویه‌ های آنتی باکتریال را تجویز کنند. اما هنگامی که عفونت لثه گسترده‌ تر می‌ شود، ممکن است دندانپزشک درمان‌ های خاصی را انجام دهد.

یکی از روش‌ هایی که دندانپزشکان اطفال می‌ توانند با استفاده از آن، عفونت لثه در کودکان را از بین ببرند خراش دادن لثه است. در این روش دندانپزشکان با خراش دادن مقدار کمی از لثه، پلاک و جرم دندان را از بین می برند. در موارد پیشرفته عفونت لثه، ممکن است دندانپزشک نیاز داشته باشد که از طریق عمل جراحی، آبسه‌ های لثه را باز نموده و پاکسازی نماید. در این روش پلاک‌ های ایجاد شده بر روی لثه، برش خورده و تمیز می‌ شوند. سپس پوست لثه با بخیه های کوچک، در اطراف دندان و در سر جای خود قرار می‌ گیرند. در موارد حاد عفونت لثه در کودکان، ممکن است کودک نیاز به پیوند لثه داشته باشد. در این روش دندانپزشک مقداری از بافت سالم لثه را از قسمت دیگری از دهان خارج کرده و آن را در محل عفونت لثه بخیه می‌ زند.