طول زمان عصب کشی

عصب کشی دندان شیری چقدر طول می کشد؟

شنیدن لفظ عصب کشی آن هم برای دندان های شیری کودکان، معمولا نگرانی های زیادی برای والدین به همراه خواهد داشت، زیرا از یک طرف موضوع مدت زمان عصب کشی دندان شیری مساله چالش برانگیزی خواهد بود و از سوی دیگر این دغدغه وجود دارد که آیا فرزندشان قادر به تحمل مراحل عصب کشی خواهد بود یا نه؟

البته به نظر می رسد قسمت اعظم این دغدغه ها به این خاطر است که والدین مراحل عصب کشی دندان شیری را با دندان های دائمی خود مقایسه می کنند. حال آن که این شیوه درمان بر روی دندان های شیری بسیار ساده تر از دندان های دائمی بزرگسالان می باشد.

مدت زمان عصب کشی دندان شیری

در چه مواردی باید دندان شیری کودک را عصب کشی کرد؟

به طور کلی دندانپزشک متخصص کودک، برای حفظ دندان آسیب دیده و رفع پوسیدگی آن تصمیم به درمان عصب کشی دندان شیری می گیرد. البته در زمان تصمیم گیری به مواردی مانند سن کودک، میزان آسیب یا عفونت دندان، زمان افتادن دندان شیری و تحت تاثیر قرار گرفتن لثه یا استخوان نیز توجه دارند.

در چه صورت عصب کشی دندان ضرورت دارد؟

عصب کشی دندان شیری معمولا یک روش مناسب برای حفظ دندان آسیب دیده می باشد؛ زیرا در این روش دندان پزشک به جای کشیدن دندان، آن را درمان کرده و طول عمر دندان شیری را افزایش می دهد. نگه داشتن دندان شیری مانند راهنمای رویشی مناسب برای دندان های دائمی، موجب تکامل صحیح استخوان های فک می شود، به همین خاطر حفظ آنها در هر صورت از اولویت های دندانپزشکان محسوب می گردد.

البته در صورتی که فرزند شما هر کدام از نشانه های زیر را داشته باشد؛ لازم است هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید:

• حساسیت شدید دندان به سرما یا گرما
  • آبسه دندان
  • پوسیدگی دندان و عفونت شدید
  • التهابات یا قرمزی در اطراف دندان آسیب دیده
  • درد شبانه دندان
  • درد مداوم دندان هنگام جویدن یا حتی لمس کردن
  • شکستگی دندان که پالپ دندان را تحت تاثیر قرار دهد

در هر صورت اگر پوسیدگی دندان کودک، از مینای دندان فراتر رفته و وارد عاج دندان شده باشد؛ امکان گسترش آن و درگیر کردن عصب دندان وجود دارد که در این صورت باید دندان عصب کشی شود.

عصب کشی دندان شیری چقدر طول می کشد

انواع عصب کشی دندان شیری در کودکان

دندان های شیری آسیب دیده بر اساس میزان آسیب معمولا به دو صورت درمان می شوند که هم از نظر اجرا و هم از نظر مدت زمان عصب کشی دندان شیری با هم فرق دارند.

• عصب کشی دندان شیری حیاتی یا پالپوتومی:

این نوع درمان که در آن مدت زمان عصب کشی دندان شیری کمتر است؛ فقط بافت پالپ که دچار عفونت شده برداشته شده و پس از آن تمام قسمت های دندان عصب کشی شده با روکش فولادی ضد زنگ پوشانده می شود چراکه همانطور که میدانید انواع روکش های دندان شیری کودکان متریال های مختلفی را شامل میشود. پالپ داخلی ترین بخش دندان است که از رگهای خونی، بافت همبند و عصب تشکیل شده است.

• عصب کشی دندان شیری غیر حیاتی یا پالپکتومی:

در صورتی که التهابات دندان بسیار گسترده باشد و بافت پالپ دندان به کلی آسیب دیده باشد؛ دندان پزشک مجبور است عصب تاج و ریشه دندان را خارج کند و بعد از تمیز کردن کانال های عصبی آن را با مواد مخصوصی پر کند. این درمان تهاجمی که در آن مدت زمان عصب کشی دندان شیری بیشتر است؛ نه تنها دندان را از آسیب بیشتر حفظ می کند؛ بلکه احتمال رویش دندان های دائمی را بدون هیچ مشکلی افزایش می دهد.

مدت زمان عصب کشی دندان شیری

تعداد جلسات مورد نیاز برای عصب کشی دندان شیری بستگی به تشخیص متخصص دندانپزشک کودک داشته که بعد از مشاهده عکس رادیوگرافی اعلام می گردد. معمولا می توان هر دندان را در یک جلسه عصب کشی کرد؛ ولی اگر التهابات دندان بسیار گسترده تر باشد، شاید تعداد جلسات بیشتر شده و مدت زمان عصب کشی دندان شیری بیشتر از معمول باشد. عصب کشی دندان شیری شامل بی حس کردن دهان، برداشتن پوسیدگی، پر کردن پالپ و روکش دندان کودکان می شود که کل درمان نیم ساعت الی 45 دقیقه طول می کشد.

البته مدت زمان عصب کشی دندان شیری ممکن است بسته به میزان پوسیدگی و همکاری کودک کمی بیشتر یا کمتر شود، نکته مهم در این درمان این است که عصب کشی یک درمان ایمن و کم خطر بوده و هیچ گونه عوارض جدی ندارد.

در روزهای بعد از عصب کشی، لازم است که کودک به طور مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده نماید؛ تا پلاک ها و سایر مواد زائد بین دندان ها از بین برود. به طور کلی رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام اقدامات پیشگیرانه لازم نه تنها اهمیت بسزایی در رشد و تغذیه مناسب کودک دارد؛ بلکه می تواند مانع از انجام درمان های وسیع و پیچیده ای مانند عصب کشی دندان شیری در آینده گردد.