دندان شیری عصب دارد

5/5 - (1 امتیاز)

اغلب والدین فکر می کنند دندان های شیری به دلیل این که موقتی هستند؛ عصب ندارند. به همین خاطر وقتی دندان شیری کودک دچار پوسیدگی، عفونت و یا درد می شود و دندان پزشک کودک درمان عصب کشی را پیشنهاد می کند؛ با تعجب می پرسند: مگر دندان شیری عصب دارد؟

دندان شیری کودک به عنوان اولین دندان هایی که در دهان کودک رشد می کنند؛ بسیار مهم بوده و برخلاف تصور عموم ریشه دارند. وجود پالپ دندانی نشانی بر وجود عصب درون دندان شیری است که زیر عاج دندان قرار دارد. البته از آنجا که وقتی دندان شیری کودک می افتد؛ ریشه ندارد؛ والدین فکر می کنند که دندان شیری کودک ریشه ندارد، اما باید بدانید که دندان شیری عصب دارد و طول آنها حداقل 10 میلی متر است. البته زمانی دندان شیری کودک می افتد که ریشه دندان به صورت کامل تحلیل رفته باشد و کودک با گاز زدن دچار لقی دندان و حتی افتادن آن می شود.

دندان شیری و عصب

ساختار دندان شیری

دندان های شیری تمامی اجزای دندان های دائمی را دارا هستند و حفظ و نگهداری آنها بسیار مهم و ضروری می باشد. زیرا نقش دندان های شیری در تغذیه و تکلم صحیح بر کسی پوشیده نیست و آنها به عنوان راهنمای رویشی دندان های دائمی و تکامل صحیح استخوان های فک حائز اهمیت هستند.

اجزای دندان های شیری عبارتند از:

مینای دندان: سخت ترین ماده در بدن انسان مینای دندان است که قسمت خارجی دندان را تشکیل می دهد.

عاج دندان: در زیر مینای دندان، عاج دندان قرار دارد که نرمتر از مینا بوده و انعطاف پذیری بیشتری دارد. عاج دندان از 70 درصد مواد معدنی، 20 درصد مواد آلی و 10 درصد آب تشکیل شده است.

سمان دندان: در ریشه دندان، بافت سختی شبیه به استخوان قرار دارد که به آن سمان می گویند. این بخش فاقد عروق بوده و نمی توان آن را بازسازی کرد.

عصب دندان: زیر عاج دندان عصب یا پالپ قرار دارد که بافت پر عروق و رشته های عصبی دارد که از دو بخش پالپ تاجی و ریشه ای تشکیل می شود.

مراحل پوسیدگی دندان های شیری

وقتی دندان شیری پوسیده می شود؛ ابتدا مینای دندان به عنوان خارجی ترین بخش دندان آسیب می بیند. بعد کم کم به عاج می رسد. در صورتی که پوسیدگی در این مرحله درمان نشود؛ پوسیدگی به پالپ یا عصب می رسد. درگیر شدن عصب دندان شیری می تواند باعث عفونت، دندان دردهای خود بخودی یا دندان درد در هنگام غذا یا نوشیدنی شود.

البته اگر این مرحله از درمان به تاخیر بیفتد؛ شاید دندان پزشک مجبور به کشیدن دندان شود که باید تا سال های طولانی در دهان کودک فضا نگهدار قرار بگیرد؛ تا فضای کافی برای رویش دندان دائمی وجود داشته باشد.

آیا عصب کشی دندان شیری درمانی مناسب است یا نه؟

درمان پوسیدگی دندان شیری در زمان مناسب بسیار مهم و ضروری می باشد؛ زیرا اگر به موقع درمان نشود؛ می تواند به پالپ دندان آسیب بزند که معمولا با درد و التهاب همراه است. با توجه به این که نقش دندان شیری به عنوان راهنمای رشد دندان های دائمی در دهان کودک بسیار زیاد است؛ عصب کشی دندان شیری در این مرحله می تواند باعث حفظ دندان و تکمیل شدن مراحل رشد دندانی کودک گردد.

البته نحوه انجام درمان ریشه در دندان های شیری نسبت به دندان های دائمی متفاوت است و معمولا این نوع درمان در دندان های شیری سطحی تر و محدود به پالپ تاجی می باشد. البته در مواردی هم درمان ریشه به صورت کامل انجام می شود.

شاید در گذشته والدین به دلیل موقتی بودن دندان های شیری و تحت تاثیر این باور اشتباه که مگر دندان شیری عصب دارد؛ اقدام به کشیدن زود هنگام دندان های شیری می کردند، ولی امروزه به دلیل دریافت آگاهی های لازم و اطلاعات صحیح، لزوم رسیدگی و پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان در کودکان بر کسی پوشیده نیست. به همین خاطر لازم است بعد از دو سالگی که دندان های شیری کودک تقریبا کامل می شود؛ به صورت دوره ای به دندان پزشک متخصص مراجعه نمود و از مشاوره و اقدامات لازم مانند فلوراید تراپی کودکان استفاده کرد.

آیا دندان شیری عصب دارد