امتیاز دهید

بوی بد دهان کودک پس از بیدار شدن از خواب یا بعد از غذا خوردن کاملا طبیعی است و اصلا جای هیچ گونه نگرانی ندارد. تنها زمانی باید والدین نگران بوی بد دهان کودک خود باشند و به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنند که بعد از گذشت مدتی این بوی بد از بین نرفته باشد؛ زیرا در این صورت می تواند نشانه و علامت یک مشکل جدی باشد. 

دلایل بوی بد دهان کودک

وضغیت هالیتوز ( Halitosis ) یک نام علمی برای بوی بد مزمن دهان است. هالیتوز نوعی مشکل مرتبط با بدن است که باعث ایجاد بوی بد دهان می شود و می تواند نشانه بیماریهای کلیه یا معده باشد. البته مسائل دیگری که در ادامه به آنها اشاره می کنیم نیز می تواند علت بوی بد دهان کودک باشد:

بوی بد دهان کودک

 

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر کودک به خوبی مسواک نزند و نخ دندان نکشد، پلاک ها به خوبی از روی دندان پاک نشده و می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان کودک گردد. این عامل به عنوان مهم ترین دلیل بوی بد دهان کودک 2  یا 3 ساله شناخته می شود. زیرا این کودکان به تنهایی نمی توانند دندان های خود را بشویند و لازم است حتما یکی از والدین بر این کار نظارت داشته باشد.همچنین در سنین بالاتر کارهایی مانند فلوراید تراپی کودکان میتواند به بهداشت دهان کمک کند.

 

  • خشکی دهان

اهمیت بزاق برای پاک کردن باقی مانده غذا و باکتری ها در دهان بر کسی پوشیده نیست، اگر به اندازه کافی در دهان کودک بزاق تولید نشود؛ باعث ایجاد شرایط زروستومیا می گردد که بوی بد دهان کودک را به همراه خواهد داشت که در برخی موارد این امر به خاطر مصرف برخی داروها یا بیماری ها می باشد. 

به طور کلی شب ها و هنگام خواب ترشح بزاق کند می شود و فعالیت باکتری ها آغاز می شود، به همین خاطر بعد از بیداری معمولا دهان نوزادان و کودکان نوپا بوی بد می دهد. ولی اگر این بو با مسواک زدن برطرف نشد، لازم است حتما به آن توجه شود.

 

  • وجود جسم خارجی در بینی

علت بوی بد دهان کودک ممکن است به خاطر گیر کردن یک شیء خارجی در بینی کودک باشد که باعث التهاب، آبریزش بینی و بوی بد در دهان کودک می شود. این عارضه معمولا در کودکان نوپا و دو ساله که اندازه مجرای تنفسی آنها کوچک است؛ دیده می شود که با دراوردن جسم خارجی این مشکل برطرف می گردد.

 

  • نفس کشیدن از طریق دهان

نفس کشیدن یکی از شایع ترین دلایل بوی بد دهان کودک محسوب می گردد. زیرا به علت باز بودن دهان در تمام طول شب، دهان به سرعت خشک و بدبو می گردد. نفس کشیدن کودک از دهان در برخی شرایط می تواند باعث عفونت لوزه یا سینوس گردد که باید حتما جدی گرفته شود و برای رفع آن اقدام گردد.

 

  • عفونت

 عفونت به عنوان یکی از مهم ترین دلیل بوی بد دهان در کودک 4 یا 5 ساله شناخته می شود. البته عفونت های ویروسی و باکتریایی مثل گلودرد نیز می تواند منجر به بوی بد دهان کودک گردد. ترشحات پشت حلق و بینی مانند انواع آلرژی ها یا عفونت های سینوسی نیز می توانند عامل بوی بد دهان کودک باشند.

باز بودن دهان کودک در خواب

 

  • برخی بیماریها

بیماریهایی مانند رفلاکس معده، دیابت، برفک دهان، مشکلات کبدی و کلیوی و لوزه های بزرگ می توانند باعث ایحاد بوی بد دهان کودک گردند. در چنین صورتی لازم است؛ حتما با پزشک متخصص همان حوزه مشورت کنید و برای درمان لازم اقدام نمایید. 

 

  • سفید بودن زبان

یکی از دلایل علت بوی بد دهان کودک یا نوجوان 9 و 10 ساله تشکیل یک پوشش سفید رنگ بر روی زبان است. زیرا باکتری ها و و مواد غذایی می توانند در میان پرزهای سطح زبان قرار بگیرند و باعث بوی بد دهان کودک شوند. بنابراین مسواک زدن زبان در بسیاری شرایط می تواند بوی بد دهان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

  • پوسیدگی دندان

پوسیدگی های سطحی و بین دندانی باعث گیر کردن غذا بین دندان ها و ایجاد بوی بد دهان کودک می شوند، زیرا باکتری های مخرب بر روی دندان ها بوی بدی آزاد می کنند. علاوه بر این مشکلاتی مانند زخم دهان و آبسه هم می توانند باعث بوی بد دهان کودک شوند.پوسیدگی در دندان های شیری نباید ساده شمرده شود چراکه ممکن است به عصب کشی دندان شیری ختم شود.

 

  • بیماری های لثه

بیماری های لثه در کودکان معمولا به صورت پیشرفته نمی باشد؛ ولی کودکان نیز دچار این عارضه می شوند. این مشکل زمانی رخ می دهد که پلاک نرم و تارتار روی دندان ها و زیر خط لثه تشکیل شوند. در نتیجه باکتری ها و سموم موجود در پلاک، لثه ها را آلوده کرده و باعث التهاب و بوی بد دهان کودک می شوند.

 

چگونه می توان بوی بد دهان کودک را درمان کرد؟

مهم ترین نکته در درمان بوی بد دهان کودک، تشخیص درست علت آن می باشد؛ زیرا عوامل مختلف می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان کودک شوند که با تشخیص درست و استفاده از درمان مناسب می توان به راحتی این مشکل را برطرف کرد.

 در حال حاضر برای رفع مشکل بوی بد دهان کودک روش های مناسبی وجود دارد که مهم ترین آنها به شرح ذیل می باشند:

  • بهداشت دهان و دندان
  • آموزش نحوه صحیح مسواک زدن به کودک
  • مراجعه منظم به دندان پزشک متخصص
  • رژیم غذایی سالم و کامل و اصولی
  • درمان عادت های بد در کودک مانند مکیدن انگشت و نفس کشیدن از دهان 

بوی بد دهان در کودک دو ساله تا 10 ساله مساله ای رایج است که موضوع نگران کننده ای نمی باشد. ولی اگر بوی بد دهان کودک با دندان درد، قرمزی، التهاب و خونریزی لثه همراه بود؛ لازم است حتما به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنید و درمان لازم را دریافت نمایید. زیرا بوی بد دهان کودک علاوه بر مشکلات جسمی می تواند روی رفتار اجتماعی کودک تاثیر گذاشته و اعتماد به نفس کودک را کم کند.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *