علت زود افتادن دندان شیری چیست؟

امتیاز دهید

همان گونه که دندان های شیری باید در زمان مشخصی شروع به رویش کنند، افتادن آنها نیز باید در بازه زمانی مشخصی صورت پذیرد تا روند رشد کودک یک فرایند طبیعی و نرمال شناخته شود. قطعا افتادن دندان های شیری زودتر یا دیرتر از موعد مشخص شده مانند تعداد دندان شیری نه تنها نگرانی هایی برای والدین به همراه دارد؛ بلکه می تواند باعث بروز مشکلاتی برای کودک نیز گردد.

 به همین خاطر لازم است والدین نسبت به زمان افتادن دندان های شیری آگاهی کامل داشته باشند تا در صورت بروز هر نوع مشکل در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهند. به همین خاطر در این مطلب به صورت کاملا جامع به این موضوع می پردازیم:

 

زمان افتادن دندان های شیری

افتادن دندان های شیری در کودکان معمولا در فک پایین یا بالا از سن پنج و نیم سالگی شروع شده و تا سن 11 یا 12 سالگی ادامه پیدا می کند. بنابراین افتادن دندان شیری کودک در این بازه زمانی، نشان رشد طبیعی و نرمال کودک می باشد. البته تشخیص این که دندانی زودتر یا دیرتر از موعد مقرر افتاده است، به عهده دندانپزشک کودکان می باشد و بهتر است والدین در این زمینه حتما از مشاوره آنان استفاده کنند.برای جلوگیری از نگرانی ها پیشنهاد میکنیم مطالب مربوط مانند اینکه دندان آسیاب شیری در چه سنی می افتد را مطالعه کنید.

علت زود افتادن دندان شیری

علت زود افتادن دندان شیری در کودکان

افتادن دندان شیری فرایند مهمی است؛ زیرا دندان های شیری برای دندان های دائمی نقش فضا نگهدار را بازی می کنند و لازم است حتما تا زمان بیرون آمدن دندان های دائمی فضای کافی را برای آنها حفظ کنند.

افتادن دندان شیری زودتر از بازه زمانی طبیعی، دلایل مختلفی دارد که برخی از آنها به شرح ذیل می باشد:

  • بیماری ها

به طور کلی یکی از شایع ترین علت زود افتادن دندان شیری به خاطر برخی بیماریها مانند هیپوفسفاتازی، چرابیسم، آکرودینی، هیپوفسفاتمی، نوتروپنی دوره ای، سندروم دان، پرکاری تیروئید، پرکاری هیپوفیز، آکاتالازی، هیستوسیتوزایکس و لوسمی می باشد. 

کودکانی که به خاطر سرطان، شیمی درمانی می کنند و یا مبتلا به دیابت هستند نیز ممکن است دندان های شیری خود را زودتر از موعد از دست بدهند.

  • ضربه و آسیب فیزیکی

یکی دیگر از علت زود افتادن دندان شیری، می تواند به خاطر ضربه ای باشد که به دندان ها وارد می شود. در صورتی که ضربه وارد شده بسیار شدید باشد، می تواند باعث لق شدن دندان و افتادن آنها شود.

  • عفونت

پریودنتیت به عنوان یک عفونت جدید دندان می تواند یکی دیگر از علت زود افتادن دندان شیری باشد. زیرا این نوع عفونت دندان در کودکان می تواند بافت لثه و استخوان اطراف آن را به شدت ضعیف کند. 

  • پوسیدگی

پوسیدگی شدید دندان می تواند باعث بروز عفونت های جدی شود که سبب لق شدن دندان در استخوان فک و افتادن زود هنگام آنها می شود. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان فلوراید تراپی کودکان پیشنهاد میشود.

 

علت لق شدن دندان شیری در چهارسالگی

لق شدن دندان شیری کودکان در چهار سالگی بیشتر به خاطر دلایلی که در بالا به آنها اشاره شده است؛ می باشد. معمولا چند ماه بین لقی دندان و افتادن آن فاصله می افتد که بهتر است در این فاصله حتما با یک دندان پزشک متخصص مشورت کنید. افتادن دندان شیری کودک در چهار سالگی، افتادن زودتر از موعد دندان محسوب می شود که لازم است به آن توجه خاص شود. زیرا در صورتی که کودک بیماری زمینه ای نداشته باشد؛ باید حتما علت زود افتادن دندان شیری مشخص شده و در صورت نیاز درمان مناسب برای کودک انجام شود. 

 

در صورت افتادن دندان شیری زودتر از موعد چه باید کرد؟

فضایی که در صورت زود افتادن دندان شیری در دهان کودک ایجاد می شود؛ باید با استفاده از فضا نگهدارنده دندان شیری حفظ شود. زیرا در صورتی که دندان های مجاور به سمت فضای به جا مانده از دندان از دست رفته جابجا شوند، فضای کافی برای رشد دندان دائمی وجود نداشته و می تواند باعث رشد دندان در محلی خارج از محل درست خود دندان گردد.بن

 

روش های پیشگیری از افتادن زودهنگام دندان شیری

اگر کودک شما بیماری زمینه ای ندارد، به عنوان والدین می توانید با رعایت و آموزش برخی نکات به کودکتان از افتادن زودهنگام دندان شیری کودک پیشگیری کنید:

  • مصرف نوشیدنی و مواد غذایی شیرین را برای کودک محدود کنید و از غذاهایی که از نظر تغذیه ای غنی هستند؛ استفاده کنید.
  • در هنگام انجام تمرینات ورزشی از محافظ دندان برای کودک استفاده کنید. 
  • بهداشت دهان و دندان کودک را جدی گرفته و از او بخواهید به طور مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده کند.
  • کودک خود را برا ی معاینات دوره ای و چکاپ نزد دندان پزشک متخصص ببرید. 

معاینات منظم و چکاپ های دوره ای دندانپزشکی، نقش مهمی در تشخیص و جلوگیری از زود افتادن دندان شیری کودک ایفا می کند. زیرا در صورت تشخیص زود هنگام می توان علت زود افتادن دندان شیری را مشخص کرد و بهترین درمان را برای آن تجویز نمود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *