عفونت دندان در کودکان

عفونت یا آبسه دندان یک اصطلاح عمومی است و در زمان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که دندان درگیر عفونت شده باشد. این عارضه زمانی رخ می دهد که دندان شیری کودک دچار پوسیدگی شده باشد و باکتری های پوسیدگی زا به داخل پالپ دندان راه پیدا کرده باشند. در این حالت یکی از واکنش های دفاعی بدن، باعث بروز عفونت و آبسه می شود. به همین خاطر عفونت دندان در کودکان خطرناک است و باید حتما جدی گرفته شود.

عفونت دندان، دردی شایع در بین کودکان

قطعا به خاطر شایع بودن پوسیدگی دندان در کودکان، عفونت دندان از بزرگترین مشکلات دندان در کودکان محسوب می شود که باید هر چه سریعتر درمان گردد. از نظر متخصصان عفونت دندان در کودکان خطرناک است؛ زیرا اگر به موقع درمان نشود؛ امکان پخش شدن عفونت به سایر قسمت های بدن وجود دارد.

پوسیدگی دندان که سبب بروز حفره بر روی مینای دندان می شود، باعث تجمع بافت های مرده درون ساختار دندان شده که ساختار داخلی دندان را تحریک و ملتهب می کند. در چنین شرایطی معمولا عفونت موجود در دندان، به سمت ریشه دندان ها رفته که اگر به موقع درمان نشود؛ به رگ های خونی می رسد و تشدید می شود؛ عفونت ها به تدریج درون یک کیسه انباشته شده و منجر به بروز آبسه می کند.

عفونت دندان در کودکان

دلایل عفونت دندان در کودکان

با توجه به این که عفونت دندان در کودکان خطرناک است، بهتر است والدین نسبت به علت بروز آن اطلاعات کافی داشته باشند؛ تا بتوانند با انجام مراقبت های لازم از بروزاین عارضه پردردسر جلوگیری نمایند.

برخی از مهم ترین دلایل بروز عارضه عفونت در دندان کودکان:

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عدم درمان به موقع پوسیدگی دندانی
  • شکستگی و بروز ترک بر روی دندان
  • ضربه به دندان شیری
  • مصرف بیش از حد مواد غذایی ناسالم مانند انواع شکلات، نوشیدنی های گازدار، غذاهای قندی و نشاسته ای

برای جلوگیری از موارد بالا باید به طور منظم به دندانپزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید و خدماتیی مانند فلوراید تراپی کودکان، شیار پوش دندان کودکان ، ارتودنسی پیشگیری و… را در بهترین سن برای کودکتان دریافت کنید.

علائم عفونت دندان در کودکان

عفونت دندان شیری مانند اغلب عارضه های دندانی با نشانه هایی مانند التهاب، قرمزی، حساسیت دندان به گرما و سرما، احساس درد در هنگام جویدن مواد غذایی همراه است؛ ولی این عارضه در برخی شرایط از نشانه های شدیدتری برخوردار است که لازم است؛ حتما به آن توجه شود:

• دردهای ضربان دار در ناحیه دندان پوسیده
  • درد دندان به همراه تب
  • تورم داخل دهانی و خارج دهانی
  • درد دندان به همراه درد گوش و گلو و احساس گرفتگی عضله و ناراحتی مفاصل فک

البته این عوارض بسته به میزان عفونت می تواند کمتر یا بیشتر باشد؛ مثلا در برخی موارد پیشرفته عفونت در فک بالا منجر به درگیری چشم و بافت های اطراف آن و در فک پایین باعث مشکلات تنفسی و مشکل در باز شدن دهان می شود. در هر صورت توجه به این نکته الزامی است که عفونت در کودکان خطرناک است و به محض دیده شدن حتی یک علامت هم باید به آن توجه کرد.

انواع عفونت در دندان شیری

به طور کلی عفونت دندان دو نوع اصلی دارد که به شرح ذیل می باشد:

• آبسه لثه ای یا پریودنتال

به التهاب و عفونتی که در لثه و در فاصله میان دندان سرایت کرده باشد؛ آبسه لثه ای می گوییم که معمولا عفونت باکتریایی بوده و باعث می شود تا لثه و بافت نگه دارنده ریشه دندان آسیب ببینند. این آبسه حاد یا عفونت دندان در کودکان خطرناک است؛ زیرا قابلیت گسترش سریع را داشته و می تواند کودک را راهی بیمارستان کند.

• آبسه ریشه دندان یا پری اپیکال

در آبسه هایی که باکتری به علت پوسیدگی در مینای دندان نفوذ کرده و به ریشه و ناحیه پالپ رسیده باشد، آبسه پری اپیکال می گوییم که این آبسه یا عفونت دندان در کودکان خطرناک است و لازم است کودک با مراجعه به دندان پزشک درمان های مناسب دندان شیری را دریافت کند.

درمان عفونت در دندان شیری کودکان

بدیهی است عفونت دندان در کودکان خطرناک است؛ به همین خاطر لازم است؛ این بیماری در همان مراحل اولیه به محض تشخیص درمان گردد. پس باید والدین به محض مشاهده اولین نشانه های عفونت به یک دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه نمایند.

دندان پزشک نیز با توجه به سن کودک، شدت و وسعت عفونت ، مدت زمان باقی ماندن دندان شیری در دهان، وضعیت جوانه دندان دائمی، قدامی یا خلفی بودن دندان، تعداد دندان های از دست رفته و … پیشرفت بیماری معمولا درمان های زیر را در نظر می گیرد:

• استفاده از آنتی بیوتیک

این دوره درمان که معمولا 5 روزه می باشد؛ باعث از بین رفتن جرم ها و باکتری های موجود در دهان و دندان کودک شده و عفونت دندان را برطرف می کند.

هنگامی که عفونت دندان کودک بعد از مصرف آنتی بیوتیک از بین رفته باشد؛ معمولا دندان پزشک برای حفظ دندان اقدام به عصب کشی و روکش دندان می کند.

• کشیدن دندان

حفظ دندان شیری به خاطر نقش آنها در زیبایی، تکلم، تغذیه، حفظ فضا، پیشگیری از عادت های زبانی و به عنوان راهنمای رویشی دندان دائمی از اولویت های هر دندان پزشکی می باشد، ولی در صورتی که دندان به شدت آسیب دیده باشد و امکان درمان و حفظ آن وجود نداشته باشد؛ دندان پزشک مجبور به کشیدن آنها می شود.

عوارض عفونت دندان در کودکان

همه ما می دانیم عفونت دندان در کودکان خطرناک است و در صورتی که آبسه ها سریع درمان نشوند؛ می توانند به جوانه دندان های دائمی در حال تکامل که هنوز رویش نکرده اند؛ آسیب بزنند.

عفونت دندان و لثه برای کودکان در صورتی که درمان نشود؛ عوارض جبران ناپذیری را برای کودک به همراه خواهد داشت که برخی از آنها به شرح ذیل می باشد:

• افتادن دندان
  • لق شدن دندان
  • تحلیل لثه ها
  • بوی بد دهان در کودکان
  • خونریزی لثه

قطعا تجمع چرک و عفونت در لثه به عنوان یک عارضه خطرناک در صورتی که جدی گرفته نشود؛ می تواند منجر به عفونت حادتر شود. بنابراین بهتر است؛ والدین از همان دوران نوزادی با چکاپ های دوره ای و رعایت بهداشت هان و دندان از بروز انواع آسیب های دندانی پیشگیری نمایند.