عصب کشی دندان در زمان ارتودنسی

امتیاز دهید

ارتودنسی دندان به عنوان یک روش درمانی مناسب برای منظم کردن دندان ها، رفع ناهنجاری ها و تغییر موقعیت غیر عادی فک و دندان، هم در کودکان و هم در بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این که ساختار دهان و دندان کودکان در سنین پایین در حال رشد است، همواره از سوی دندان پزشکان و متخصصان ارتودنسی به عنوان بهترین زمان برای انجام این نوع درمان در نظر گرفته می شود. ضمن این که شروع انجام ارتودنسی در سنین پایین علاوه بر کاهش مدت زمان درمان، هزینه آن را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از همین رو بهترین زمان مراجعه به متخصص ارتودنسی 6 تا 8 سالگی است که اگر نیاز باشد کودک فاز اول درمان را دریافت نماید. 

به همین خاطر یک از مهم ترین نگرانی های والدین در هنگام شروع درمان ارتودنسی این است که آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟ این نگرانی خصوصا در مورد والدینی که خود تجربه ارتودنسی نداشتند؛ بسیار بیشتر است. 

بنابراین اگر این سوال در ذهن شما نیز وجود دارد که آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد و با خود فکر می کنید، بهتر است به خاطر درد، درمان کودک خود را به تعویق بیاندازید؛ توصیه می کنم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید:

آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد

آیا درمان ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟

درمان ارتودنسی با توجه به مکانیسمی که دارد و کاری که روی دندان ها انجام می دهد با درد و ناراحتی همراه است. درد ارتودنسی در اصل یک واکنش طبیعی از سوی بدن فرد نسبت به تغییرات می باشد و موقتی است. این درد که کاملا طبیعی است در برخی از کودکان که آستانه درد کمتری دارند، بیشتر نمود پیدا می کند. 

بنابراین درمان ارتودنسی برای کودکان درد دارد و این درد به واسطه تحت فشار قرار دادن دندان ها به منظور صاف شدنشان است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. معمولا این درد در روزهای اول در بیشترین مقدار خود می باشد. البته عواملی مانند جنسیت، سن، استرس و آستانه درد می تواند میزان درد را کم یا زیاد کند. 

 

میزان درد ارتودنسی چقدر است؟

حال که دانستیم درمان ارتودنسی برای کودکان درد دارد، سوال مهم این است که میزان این درد چقدر است؟

در زمانی که متخصص ارتودنسی براکت ها را بر روی دندان کودک شما قرار می دهد، به خاطر اعمال فشار روی دندان ها و قسمتهایی از ریشه، امکان دارد در بخش هایی از فک احساس درد وجود داشته باشد که در تمام کودکان به یک شکل نبوده و برای بعضی از آنها بیشتر است. علاوه بر این بافت داخلی دهان کودکان به دستگاه ارتودنسی عادت ندارد و نسبت به آنها حساس است؛ به همین خاطر غذا خوردن و صحبت کردن در روزهای اول ارتودنسی کمی چالش برانگیز است و لازم است مدت زمان کوتاهی مثلا یک هفته بگذرد تا کودک بتواند به شرایط عادت کند و با شرایط براکت ها کنار بیاید. 

چگونه می توان درد ارتودنسی را برای کودکان کاهش داد؟

با توجه به این که درمان ارتودنسی برای کودکان درد دارد؛ لازم است بدانید روش هایی وجود دارد که به کمک آنها میتوان این درد را کاهش داد.

روش های کاهش درد ارتودنسی برای کودکان به شرح ذیل می باشد:

اجتناب از خوردن غذاهای سفت

کودکی که تحت درمان ارتودنسی است، باید از خوردن غذاهای سفت و چسبنده خودداری کند زیرا این خوراکی ها به براکت ها آسیب می زند. توصیه می شود خصوصا در هفته اول غذاهای نرم مانند سوپ، آش و پوره به کودک خورانده شود.

 

رعایت بهداشت دهان و دندان

قطعا رعایت بهداشت دهان و دندان از عوامل مهم تاثیر گذار در ارتودنسی می باشد که اگر با روش صحیح صورت گیرد، می تواند درد ارتودنسی را کاهش دهد. مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان هم از درد و ناراحتی بعد از ارتودنسی می کاهد و هم می تواند بروز علائمی مانند بوی بد هان، بد رنگ شدن دندان ها، پوسیدگی دندان و … را کاهش دهد.

 

مراجعه به موقع به ارتودنتیست

بعد از ارتودنسی دندان کودکان باید بسته به روش ارتودنسی در بازه زمانی های مشخصی که توسط متخصص ارتودنسی مشخص می شود به دندانپزشکی مراجعه نمایند تا تنظیمات دستگاه ها بروز رسانی شده و درمان اثر بخش تر صورت پذیرد. شایان ذکر است که هر بار سیم ارتودنسی یا سایر بخش های براکت تنظیم می شود، ممکن است کودک دوباره درد را تجربه کند. اما این درد بسیار کمتر بوده و قابل قیاس با دردهای روزهای اول نیست.

البته والدین توجه داشته باشند در صورت بروز هرگونه آسیب به براکت ها باید در اسرع وقت به دندانپزشک متخصص اطفال مراجعه کنند.

 

استفاده از داروهای بی حسی یا قرص های مسکن

با توجه به این که تحمل درد ارتودنسی در کودکان بسیار به آستانه تحمل آنها بستگی دارد؛ در صورتی که کودک بی تابی می کند می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه و یا داروهای بی حسی خوراکی استفاده نمایید. داروهای مسکن را می توانید یک ساعت قبل از جلسه ارتودنسی یا دو ساعت بعد از آن استفاده کنید. داروی بی حسی را نیز بر روی یک تکه پنبه تمیز آغشته کرده و روی لثه ها بمالید تا درد را کاهش دهد.

 

استفاده از موم ارتودنسی

موم ارتودنسی به عنوان یک وسیله برای محافظت از بافت نرم داخل دهان یک محصول بسیار مناسب است. زیرا با قرار دادن آنها بر روی براکت ها و بخشی از دستگاه ارتودنسی که سبب درد شده، می توان از زخم یا خراشیده شدن فضای داخلی دهان جلوگیری کرد. 

 

کمپرس یخ

قرار دادن کمپرس یخ بر روی گونه ها یا خوردن آب یخ می تواند به کاهش درد، التهاب و ورم لثه ها کمک کند.

 

قرقره آب ولرم و نمک

در صورتی که به واسطه دستگاه های ارتودنسی در داخل دهان زخم ایجاد شد، می توان با استفاده از آب ولرم و نمک محل زخم را ضد عفونی کرد و درد را کاهش داد. 

از آنجا که ارتودنسی برای کودکان درد دارد، لازم است کمی صبور باشید و در روزهای اولیه درمان برای جلوگیری از کلافگی، شرایط را کمی تغییر دهید. مثلا بازی های رایانه ای را امتحان کنید، کارتون ببینید، با کودک وقت بگذرانید و غذاهای نرم اما خوشمزه بخورید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *