5 پیشرفت خارق‌العاده در دندانپزشکی اطفال که حتما باید بدانید

رشته دندانپزشکی اطفال به‌طور مداوم در حال پیشرفت است. هنگام کار با بچه‌ها، راحتی آنها، کارایی درمان، ایمنی و درمان‌های محافظه‌کارانه همیشه در اولویت است. البته، این موضوع برای بزرگسالان نیز صادق است، اما وقتی نوبت به بچه‌ها می‌رسد همه‌چیز مهم‌تر می‌شود، چون تجربه امنیت در کودکی یک پایه مهم برای زندگی سالم در بزرگسالی است. به همین دلیل هم اعمال آخرین پیشرفت‌های علمی در دندانپزشکی اطفال از اولویت بالایی برخوردار است. این مقاله 5 پیشرفت خارق‌العاده در دندانپزشکی اطفال را به شما معرفی می‌کند.

1. تشخیص زودهنگام پوسیدگی با ابزارهای تشخیصی و تصویربرداری

ممکن است فکر کنید از آنجا که دندان شیری پس از چند سال با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شود، پوسیدگی آن چندان اهمیت ندارد؛ اما حقیقت چیز دیگری است. دندان‌های سالم، سفید و مرتب، نه تنها باعث اعتماد به نفس کودکان در یک ارتباط اجتماعی مناسب می‌شود، بلکه در تغذیه کودک هم تاثیر زیادی دارند. یک دندان پوسیده که به وضعیت آن رسیدگی نشود، می‌تواند غذا خوردن را برای کودک شما سخت کند. دندان‌ها برای تغذیه کودک اولین و کلیدی‌ترین ابزار هستند. بسیاری از غذاهای گیاهی پرفایده مثل میوه، سبزی و آجیل، نیاز به جویدن مناسب دارند و اگر کودک به دلیل مشکلات دهانی نتواند آنها را به راحتی مصرف کند، مشکلات گوارشی و سوء تغذیه محتمل است.

به همین دلیل، ابزارهای تشخیصی جدیدی که برای شناسایی پوسیدگی به transillumination متکی هستند، ساخته شده‌اند. Transillumination یک فناوری عکس‌برداری جدید در دندانپزشکی اطفال است که در آن نوری به دندان‌ها تابیده می‌شوند تا متخصص ببنید داخل آنها چه می‌گذرد. این نور مینای دندان را شفاف جلوه داده و ترک‌ها و پوسیدگی‌ها را تیره نشان می‌دهد. وقتی این پیشرفت دندانپزشکی اطفال همراه با اشعه ایکس استفاده می‌شود، تشخیص کامل می‌شود. Transillumination کمک می‌کند تا به جای این‌که کودکان بارها در معرض اشعه ایکس قرار بگیرند، تنها در موارد ضروری عکس‌برداری انجام شود. اکثر دستگاه‌هایTransillumination از نور ایمن و نزدیک به مادون قرمز برای تشخیص پوسیدگی استفاده می‌کند. این نوع عکس برداری، چندان زمان بر نبوده و دردی ندارد. با کمک این فناوریِ دندانپزشکی اطفال، پوسیدگی‌ها خیلی زود مشخص می‌شوند.

پوسیدگی دندان کودک

2. وسایل و تکنیک‌های تزریق بدون درد

یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم دندانپزشکی کودکان، تزریق بدون درد است. هنگامی که کودک نیاز به درمان دارد، تزریق بیشترین ترس را برای والدین ایجاد می‌کند. در این راستا، سیستم‌ها و تکنیک‌هایی برای بی‌حسی به وجود آمده‌اند که می‌توانند این درد را تا حد امکان کاهش دهند. برای کودکانی که از دندانپزشکی خیلی می‌ترسند و یا مشکلات دندانی آنها زیاد است، آرامبخشی و بیهوشی عمومی از گزینه‌های روی میز هستند. حضور یک متخصص بیهوشی آموزش دیده در مرکز دندانپزشکی راه را برای یک درمان ایمن، بدون درد و راحت فراهم می‌کند. در بیشتر مواقع حتی کودک به یاد نمی‌آورد که به دندانپزشکی مراجعه کرده است.

2. وسایل و تکنیک‌های تزریق بدون درد

3.تجهیزات مخصوص کودکان

اگر فرزند خود را به یک دندانپزشکی عمومی ببرید، احتمالا تجهیزات عکس‌برداری و دندانپزشکی که برای او استفاده می‌شود، همان‌هایی هستند که برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که نیازها و اندازه کوچک بدن و دهان کودکان، دندانپزشکی اطفال را بر آن داشته تا تجهیزات خاصی را برای این گروه سنی تولید کنند.

یکی از این تجهیزات DryShield مخصوص کودکان است. DryShield برای ایزوله‌کردن، تخلیه مایعات دهانی، کنار زدن گونه‌، محافظت از زبان، محافظت از راه هوایی و جلوگیری از بسته‌شدن دهان استفاده می‌شود. پیشرفت‌های جدید در دندانپزشکی اطفال، انواع خاصی از این تجهیزات را به‌طور خاص برای کودکان تولید کرده است.

.تجهیزات مخصوص کودکان

4. مواد جدید در دندانپزشکی کودکان

مواد جدید در دندانپزشکی کودکان نحوه مراقبت از دندان‌های شیری را متحول کرده است، از پرکردگی‌های بادوام و همرنگ با دندان گرفته تا پانسمان‌های ایمن‌تر برای پالپوتومی (روشی که شامل برداشتن بافت نرم و عصب تاجی یا پالپ داخل دندان در هنگام درمان عصب و قرار دادن پانسمان است). ترمیم‌ها در حال حاضر نه تنها زیباتر هستند، بلکه زیست سازگار و عاری از جیوه نیز هستند.

مواد جدید در دندانپزشکی کودکان

5. تغییر رویکرد به سمت پیشگیری

یکی از برجسته‌ترین روندهای اخیر در دندانپزشکی کودکان رویکرد پیشگیری به جای درمان است. مواردی مانند وارنیش فلورایدتراپی، سیلانت‌های دندان، نگهدارنده فضای دندان های از دست رفته، وسایل عادت‌شکن، می‌توانند به‌طور کلی از بسیاری از مشکلات دندان جلوگیری کنند یا قبل از این‌که درمان ترمیمی وسیع ضروری باشد، مداخله کنند.

تکنولوژی جدید دندانپزشکی کودکان

تغییر رویکرد به سمت پیشگیری

سخن آخر

دندانپزشکی اطفال همانند سایر علوم، مرتبا در حال پیشرفت است. تکنیک‌های جدیدی مانند تزریق بدون درد، درمان‌های پیشگیرانه و حداقل قرار گرفتن کودکان در معرض اشعه ایکس برخی از این پیشرفت‌ها هستند. به‌طور کلی، دندانپزشکی اطفال در حال حرکت به سمت یک تجربه بدون درد، لذت بخش و با حداقل مداخله دردناک است.