سن افتادن دندان آسیاب شیری

1.6/5 - (5 امتیاز)

به طور کلی افتادن دندان های شیری خصوصا دندان آسیاب شیری مانند درآوردن آنها و تعداد دندان شیری یکی از رایج ترین دغدغه های والدین می باشد که گاها تفکرات نادرستی هم در مورد آنها وجود دارد. مثلا برخی والدین فکر می کنند؛ تمامی دندان های شیری کودکشان باید در سن 6 سالگی بیفتد و به همین دلیل مدام به دندانپزشک اطفال مراجعه میکنند. در صورتی که این تصور نادرست بوده و همان طور که تمام دندان های کودک در یک بازه زمانی مشخصی در نمی آیند، افتادن دندان ها هم قاعده و قانون مشخصی داشته و تا زمانی که ماموریت دندان به پایان نرسد، دندان شیری نمی افتد.

اگر از آن دست والدینی هستید که چنین دغدغه هایی دارید و می خواهید بدانید دندان آسیاب شیری در چه سنی می افتد؛ تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید:

دندان آسیاب شیری در چه سنی می افتد؟

آیا کودکان برای افتادن دندان شیری باید زیر نظر دندانپزشک اطفال باشند؟

به طور کل و فارغ از روند افتادن دندان های شیری لازم است که کودکان به طور منظم تحت نظارت دنداپزشک متخصص کودک باشند،چراکه کودکان در سن پایین ممکن است نیاز به روکش دندان کودکان، ارتودنسی کودکان،جلوگیری از سیاه شدن دندان کودکان با قطره آهن و… داشته باشند که بهتر است این موارد در بهترین تایم صورت گیرد.

 

دندان آسیاب شیری در چه سنی می افتد؟

وجود دندان های شیری خلفی که اصطلاحا به آنها دندان آسیاب شیری گفته می شود؛ در تکامل فک کودکان و حفظ فضای لازم برای رویش دندان های دائمی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به همین خاطر این دندان ها در حدود سن 9 تا 12 سالگی می افتند. البته تا 6 ماه تغییر، چه 6 ماه زودتر چه 6 ماه دیرتر طبیعی در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که جواب دقیقی برای پرسش دندان آسیاب شیری در چه سنی می افتد وجود ندارد و فقط بازه ی سنی طبیعی قابل بیان است.

 

مشکلات زود یا دیر افتادن دندان آسیاب شیری

قطعا یکی دیگر از نگرانی های والدین بعد از این که مطلع شدند دندان آسیاب شیری در چه سنی می افتد؛ برمی گردد به این که اگر کودک دندان آسیاب شیری خود را زودتر یا دیرتر از دست بدهد؛ چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟

اگر کودک بنا به هر دلیلی دندان آسیاب شیری خود را زودتر از محدوده زمان طبیعی از دست بدهد؛ باید در محل دندان از دست رفته فضا نگهدار قرار داده شود تا کودک با مشکلاتی مانند از دست رفتن فضای مورد نیاز دندان دائمی مواجه نشود.و به همین دلیل فرزندتان باید زیر نظر دندانپزشک اطفال باید.

البته اگر دندان های آسیاب شیری بیشتر از محدوده زمانی اعلام شده در حفره دهانی باقی بمانند؛ نیز می تواند مشکلاتی مانند رویش نابجای دندان دائمی را سبب گردند. به همین خاطر لازم است حتما کودک در سن افتادن دندان های آسیاب شیری یعنی 9 تا 12 سالگی توسط دندان پزشک متخصص کودکان معاینه گردد تا در صورت وجود هر نوع مشکل، بتوان بهترین روش درمان را برای کودک اتخاذ نمود و در زمان مناسب، بیشترین کمک را به کودک کرد.

دندان آسیاب شیری

روند از دست دادن دندان شیری و چگونه است؟

وقتی کودک تعداد 20 عدد دندان شیری که شامل 8 عدد دندان قدامی فک بالا و پایین، 4 عدد دندان نیش و 8 عدد دندان آسیاب شیری می شود را در می آورد؛ تمام دندان های شیری کودک در دهان تکمیل می گردد. 

دندان های شیری نیز مانند دندان های دائمی نه تنها از نظر ظاهر بلکه از نظر عملکرد و ریشه با هم متفاوت هستند. به همین خاطر زمان افتادن دندان ها با هم فرق می کند. دندان های شیری که معمولا از حدود 6 تا 8 ماهگی شروع به رشد می کنند؛ باید تا سن مشخصی در داخل حفره دهان باقی بمانند و بعد از این بازه مشخص تقریبا از سن 6 تا 7 سالگی شروع به افتادن می کنند.

 

دلایل متفاوت بودن زمان افتادن دندان های آسیاب در کودکان

وقتی کودک در سن افتادن دندان های شیری قرار می گیرد؛ یکی از مهم ترین نگرانی های والدین ترتیب افتادن و رویش دندان های جدید می باشد. به همین خاطر گاهی دیده می شود که والدین با مقایسه کودکان خود به نتایجی می رسند که نه تنها صحیح نمی باشد؛ بلکه با اشتراک گذاری آن با دیگران مشکل جدیدی را به وجود می آورند. چون پدیده های فیزیولوژیک مانند درآوردن دندان شیری یا افتادن آنها از شخصی به شخص دیگر متفاوت بوده و معمولا در یک محدوده زمان طبیعی رخ می دهند. بنابراین تنها نکته مهم این است که فرد در آن محدوده زمان طبیعی قرار داشته باشد.

علاوه بر این توجه به این نکته الزامی است که ترتیب افتادن دندان های کودکان نیز یکسان نیست. مثلا برای یک کودک دندان ها به همان ترتیبی که در می آیند از دست می روند و برای کودک دیگر این روند کاملا متفاوت می باشد. 

 

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *