بهترین سن برای ارتودنسی

امتیاز دهید

دوران کودکی به عنوان یک دوران طلایی نقش بسیار پررنگی در آینده فرزندان دارد، قطعا تمام آموزش های ورزشی، فرهنگی، هنری و.. اگر در این دوران شروع گردند، تاثیر بسیار بهتری بر آینده فرزندان خواهند داشت. حتی انجام امور پزشکی نیز در این دوره می تواند موثرتر و مفیدتر واقع گردند.و خدماتی مثل ارتودنسی پیشگیری یا فلوراید تراپی کودکان به همین منظور شکل گرفته اند.
ضرورت این توجه بخصوص در مورد دندان پزشکی کودکان بسیار بیشتر است. زیرا در 6 سالگی تقریبا دندان های دائمی تمام کودکان شروع به رشد می کند که توصیه می شود؛ به عنوان یک دوران طلایی غیرقابل تکرار، از آن استفاده درست و بهینه شود و اقدامات لازم در راستای درمان مشکلات کودک را به طور جدی پیگیری نمود.
شاید شما هم به عنوان یک والد ترجیح می دهید؛ به دور از تمام اصطلاحات سخت و پیچیده پزشکی، خیلی راحت و سریع بدانید؛ بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟ به همین خاطر لازم است؛ قبل از هر چیز، اطلاعات کلی در خصوص ارتودنسی و نحوه درمان آن داشته باشید، بنابراین تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید:

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان

ارتودنسی کودکان چیست؟

به طور کلی به مجموعه اقداماتی که باعث درمان ناهنجاری ها و نامنظمی موقعیت دندان ها و فک می شود؛ ارتودنسی گفته می شود.که به دو دسته ارتودنسی جامع و ارتودنسی پیشگیری در کودکان تقسیم میشود.
البته این علم در حال حاضر به قدری پیشرفت کرده است که می تواند با انجام کارهایی از بوجود آمدن نامنظمی ها نیز تا حد زیادی جلوگیری نماید.

علائم نیاز به ارتودنسی در کودکان

با پیشرفت علم و تکنولوژی تقریبا دیگر همه والدین می دانند که کودکان باید به طور منظم و مرتب از 3 سالگی به دندان پزشک متخصص کودکان مراجعه نموده و نسبت به رفع به موقع مشکلات دندانی اقدام نمایند. در چنین شرایطی امکان دارد؛ دکتر دندان پزشک متخصص کودک، فرزند دلبندتان را برای مشکلاتی فراتر از مشکلات معمول به یک متخصص ارتودنسی کودکان ارجاع دهد که در این صورت بهتر است؛ در اسرع وقت نسبت به این کار اقدام نمایید.

مواردی که معمولا لازم است؛ برای ارتودنسی دندان کودکان به متخصص مراجعه نمایید، به شرح ذیل می باشد:

  • جلو بودن یکی از فک ها
  • از دست دادن زود هنگام یا دیر هنگام دندان شیری
  • کج بودن یا تراز نبودن فک، بخصوص در هنگام غذا خوردن
  • فاصله بین دندانی در بین همه دندان ها
  • شلوغی و نامنظمی دندان های دائمی
  • عادت مکیدن انگشت در سنین بالا
  • تنفس از دهان به جای نفس کشیدن از بینی
  • مشکل در صحبت کردن و غذا خوردن
  • فاصله بین دندان های فک بالا و پایین موقع بستن دهان

چرا ارتودنسی در سنین پایین موثرتر است؟

با توجه به این که رشد فک و یا دندان ها معمولا از سن 7 سالگی شروع می شود، بیشتر مشکلات جزئی و ظریف مربوط به رشد در این سن قابل اصلاح می باشد. البته علاوه بر این مورد، شروع یک درمان موثر در سنین پایین فواید زیادی دارد؛ که می توان آنها را در موارد ذیل خلاصه نمود:
کاهش طول دوره درمان
کاهش هزینه درمان
انجام راحت تر درمان
جلوگیری از بدتر شدن شرایط

تاثیر سن بیمار در ارتودنسی

به طور کلی بین بهترین سن برای ارتودنسی کودکان و طول درمان یک ارتباط مستقیم وجود دارد، زیرا سن شروع درمان ارتودنسی در کودکان بسیار مهم است. البته موارد دیگری مانند میزان ناهنجاری، شدت ناهنجاری، نوع ناهنجاری، نوع بریس های استفاده شده و بهداشت دهان و دندان نیز در طول درمان موثر است. ولی انجام ارتودنسی در زمان مناسب نه تنها طول درمان و هزینه را کاهش می دهد؛ بلکه می تواند از بسیار نارسایی های بعدی جلوگیری نماید.

در کدام ناهنجاری سن بیمار فاکتور اصلی به شمار می آید؟

قطعا تشخیص بهترین سن برای ارتودنسی کودکان نیاز به تخصص و مهارت دارد. ولی برای برخی ناهنجاری هایی مانند جلوزدگی فک پایین، عقب ماندگی فک، اختلالات فکی دندانی، مشکلات تنفسی و یا مواردی مانند مکیدن انگشت شست بهتر است؛ در سنین پایین کودک را به یک متخصص ارتودنس نشان داد.

البته همواره پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است درمان عادت مکیدن انگشت را در سنین پایین با کمک دندانپزشک کودکان درمان کنید.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان

البته برای تشخیص بهترین سن برای ارتودنسی کودکان دندان کودک، حتما با متخصص صحبت کنید تا او بعد از ارزیابی های لازم، زمان مناسب را اعلام نماید. اما انجمن ارتودنتیست ها و انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کنند؛ همه کودکان بهتر است از سن 7 سالگی توسط متخصصان ارتودنسی مورد ارزیابی قرار بگیرند تا مشکلات احتمالی دندان ها، جهت پیشگیری مشخص و درمان های لازم انجام شود.
به همین خاطر اگر واقعا کودک نیاز به پروسه ارتودنسی داشته باشد؛ سن و سال مراجعه به عنوان فاکتور مهم در نظر گرفته نمی شود، بلکه نوع مشکل کودک، نحوه درمان را مشخص می کند تا بتوان شرایط بهتری را برای بیرون آمدن و رشد دندان های دائمی ایجاد کرد.
با توجه به آنچه بیان شد؛ نمی توان یک سن مشخص را به عنوان بهترین سن برای ارتودنسی کودکان اعلام نمود و برنامه درمانی بستگی به نیاز های کودک داشته و از یک کودک به کودک دیگر متغیر می باشد.

اولین سن برای شروع درمان ارتودنسی در دختران پسران

درست است که نوع و شدت ناهنجاری به عنوان اصلی ترین آیتم در انتخاب بهترین سن برای ارتودنسی کودکان در نظر گرفته می شوند؛ ولی به طور کلی ببهترین سن برای ارتودنسی کودکان در دختران 8 سالگی و در پسران 9 سالگی می باشد.
البته اگر ناهنجاری از نوع خاصی باشد ( مشکل فکی ) شاید لازم باشد؛ درمان ارتودنسی را زودتر شروع کرد. ولی در مورد درمان های ساده مانند مرتب سازی دندان ها ببهترین سن برای ارتودنسی کودکان پیش از سن بلوغ می باشد.

تاثیر سن درمان ارتودنسی در طول عمر دندان

حفظ دندان به عنوان یک عامل مهم در زیبایی صورت و سلامت کلی بدن، یکی از مهم ترین اهداف دندان پزشکان می باشد. با توجه به این که بهترین سن برای ارتودنسی کودکان از کودکی به کودک دیگر متغیر می باشد، ولی درمان ارتودنسی در سنین پایین مزایای فراوانی برای کودکان دارد. مرتب نمودن دندان ها با انجام ارتودنسی نه تنها کمک می کند تا دندان ها در موقعیت مناسب خود داخل فک جای بگیرند؛ بلکه بهداشت و تمیز کردن دندان ها نیز راحت تر و کامل تر توسط کودک انجام پذیرد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *