بهترین سن برای فلوراید تراپی 

امتیاز دهید

بهترین سن برای فلوراید تراپی توسط دندانپزشک کودکان یکی از دغدغه های همیشگی والدین میباشد.

فلوراید یک ماده معدنی است که به صورت طبیعی در پوسته زمین وجود دارد. این ماده طبیعی نقش بسیار مهمی در سلامت مینای دندان ها داشته و با باکتریهایی که سبب خرابی دندان ها می شوند؛ مقابله می کند. مینای دندان بیرونی ترین لایه دندان است که سخت ترین ماده در بدن انسان نیز محسوب می گردد.

اهمیت فلوراید برای حفظ سلامت دندان به قدری اجتناب ناپذیر است که در برخی کشورها به آب آشامیدنی مقداری فلوراید اضافه می کنند تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نمایند. تحقیقات نشان می دهد؛ آب های آشامیدنی فلوراید دار تا 25% پوسیدگی دندان را کاهش می دهند. البته دندان پزشکان با استفاده از شیوه های مختلف فلوراید تراپی، این ماده درمانی را برای حفظ سلامت بیشتر دندان ها بر روی دندان ها استفاده می کنند.

با توجه به موثر بودن این شیوه درمانی، یکی از رایج ترین سوالات والدین از دندان پزشکان در خصوص بهترین سن برای فلوراید تراپی می باشد که قبل از پاسخ به این سوال لازم است؛ اطلاعاتمون را در خصوص فلوراید تراپی بالا ببریم.

فلوراید درمانی چیستبهترین سن برای فلوراید تراپی

پوسیدگی دندان شایع ترین مشکل دندانی در بین کودکان و بزرگسالان شناخته می شود. البته مشکل پوسیدگی دندان در بزرگسالان نیز از کودکی آغاز می شود برای کودکان نیز درمان هایی نظیر روکش دندان شیری وجود دارد. به همین خاطر مراجعه منظم به دندان پزشک متخصص کودکان از سه سالگی لازم و ضروری است. 

فلوراید تراپی به عنوان یک روش درمانی برای جلوگیری یا کاهش پوسیدگی دندان در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش دندان پزشک متخصص، غلظت بالایی از فلوراید را به دندان ها می مالند تا سلامت دندان ها را بهبود بخشند؛ این فلوراید می تواند به حالت ژل، محلول فوم و یا وارنیش باشد.

آیا فلوراید تراپی برای همه کودکان ضروری است؟

با وجود آن که فلوراید تراپی به عنوان یک روش درمان موثر برای کاهش پوسیدگی دندان از سوی دندان پزشک کودک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛ ولی انجام این روش برای همه کودکان ضروری نمی باشد. بنابراین بهتر است؛ در بازه زمانی مشخصی که از نظر پزشکان به عنوان بهترین سن برای فلوراید تراپی اعلام می شود؛ به دندانپزشک مراجعه و بعد از اخذ مشورت های لازم در صورت نیاز نسبت به این امر اقدام نمایید. 

مقدار فلوراید مورد نیاز در کودکان

اگر کودک زیر سه سال سن دارد، حتما باید با نظارت مستقیم والدین مسواک بزند، زیرا مقدار مناسب خمیر دندان فلوراید در این سن به اندازه یک دانه برنج است. برای کودکان سه تا 6 سال نیز مقدار خمیر دندان مورد نیاز در هر روز به اندازه یک نخود است. بنابراین لازم است؛ کودکان را در هنگام مسواک زدن زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید؛ خمیر دندان را از دهان بیرون می ریزند. البته بهتر است؛ در این دوران از منابع طبیعی فلوراید که در غذاهایی مانند چای، ماهی هایی که با استخوان پخته شده باشند و برخی شیر خشک ها استفاده کرد. 

بهترین سن برای فلوراید تراپی 

بهترین سن برای فلوراید تراپی زمانی است که تمام دندان های شیری کودک رشد کرده باشد.به همین دلیل باید از تعداد دندان شیری کودکتان آگاه باشید، با توجه به این که چنین رشد کاملی معمولا در سه سالگی اتفاق می افتد، این درمان را می توان از این سن آغاز کرد و تا 14 سالگی یعنی دو سال بعد رویش دندان اسیاب دوم دائمی ادامه داد. البته فلوراید تراپی برای بازه سنی کمتر از 4 سال توصیه نمی شود؛ زیرا در این بازه کودک نمی تواند فلوراید مصرف شده را بیرون بریزد و باعث ایجاد مسمومیت گردد.

تاثیر سن در انجام فلوراید تراپی

سن کودک به عنوان یک فاکتور مهم در تاثیر گذاری این نوع درمان بسیار مورد توجه دندان پزشکان می باشد. با توجه به این که کودکان و نوجوانان در سن 6 تا 14 سالگی در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند، این بازه زمانی بهترین سن برای فلوراید تراپی اطفال در نظر گرفته شده که مقاومت و استحکام دندان ها را بالا برده و از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند.

در صورتی که از سن فلوراید تراپی کودک بگذرد آیا باز می توان از این روش استفاده کرد؟

درست است که بهترین سن برای فلوراید تراپی بازه زمانی 6 تا 14 سال در نظر گرفته شده، ولی با توجه به این که پروسه فلوراید تراپی از ایجاد پوسیدگی دندان، حساسیت دندان، خشکی دهان به دلیل مصرف دارو و …. جلوگیری می نماید؛ می توان این درمان را برای بزرگسالان نیز انجام داد. انجام فلوراید تراپی برای بزرگسالانی که مشکلات زیر را دارند، بسیار موثر است:

  • دندان های حساس
  • تحلیل لثه
  • مشکلات طبیعی خشکی دهان
  • پوسیدگی دندان در یک سال اخیر

چرا فلوراید تراپی در کودکان 6 سال موثرتر است؟

 وقتی از بهترین سن برای فلوراید تراپی سخن می گوییم؛ یعنی دوران طلایی که اگر از آن به درستی استفاده شود، می توان بهترین نتیجه را بدست آورد. استفاده از فلوراید تراپی در کودکانی که کمتر از 6 سال دارند؛ نه تنها دندان های شیری را سالم نگه می دارد و به مقاوم سازی جوانه های دندان های دائمی کمک می کند؛ بلکه احتمال پوسیدگی دندان های دائمی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مزایای فلوراید تراپی

فلوراید تراپی اگر در زمان مناسب صورت پذیرد؛ مزایای فراوانی دارد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • وجود فلوراید بر روی سطح دندان ها باعث محافظت از آنها می باشد.
  • مدت زمان ماندگاری فلوراید بر روی دندان ها کوتاه نمی باشد.
  • فرایند پوسیدگی دندان ها را کند کرده و یا حتی خنثی می کند. 
  • با جلوگیری از رشد باکتری ها از عفونت لثه پیشگیری می کند. 
  • باعث جذب بهتر موادی مانند کلسیم و فسفات شده و ضعف های ایجاد شده در مینا را ترمیم می بخشد. 
  • انجام آن آسان بوده و دردسرهای درمان های روتین بر روی دندان را ندارد.

عوارض فلوراید تراپی

فلوراید تراپی کودکان به عنوان یک درمان موثر در کودکان عوارض خاصی ندارد؛ بخصوص اگر این کار زیر نظر متخصص و در زمانی که از آن به عنوان بهترین سن برای فلوراید تراپی یاد می شود؛ صورت پذیرد.

با این وجود پس از انجام فلوراید تراپی برخی از کودکان کمی حالت تهوع داشته باشند که سریعا از بین می رود. تغییر رنگ دندان کودکان هم بعد از فلوراید تراپی طبیعی بوده و بعد از 24 ساعت از بین می رود.

فلوراید تراپی چقدر طول می کشد؟

دندان پزشکان معمولا فلوراید را مانند خمیر بر روی دندان می مالند که تنها چند دقیقه طول می کشد. البته لازم است تا نیم ساعت بعد از فلوراید تراپی چیزی نخورید تا فلوراید کامل جذب شود. 

ماندگاری فلوراید تراپی

برای این که هر درمانی بهترین اثر بخشی را داشته باشد، لازم است به برخی از فاکتورهای مهم توجه داشته باشیم. مثلا برای بالا بردن تاثیر فلوراید تراپی، لازم است که این کار زیر نظر متخصص دندان پزشکی و در زمانی که به عنوان بهترین سن برای فلوراید تراپی در نظر گرفته می شود؛ انجام شود. مراقبت های پس از درمان نیز بسیار مهم می باشد.

 با این وجود معمولا اکثر بیماران پس از 6 ماه نیاز به تمدید دوباره این درمان پیدا می کنند. انجمن دندانپزشکی آمریکا نیز در این خصوص توصیه می کند؛ هر شش یا دوازده ماه یک بار بسته به وضعیت سلامت دهان و دندان خود، درمان فلوراید را تمدید نمایند. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *