دندانپزشک کودکان

4/5 - (4 امتیاز)

آینده ای روشن چه از نظر مالی و چه از نظر سلامتی بزرگترین آرزویی است که والدین برای فرزندان خود دارند و تمام تلاش خود را برای فراهم کردن این شرایط عالی برای فرزندانشان از کودکی را انجام میدهند. آنها همواره بهترین ها را برای کودکان و فرزندانشان می خواهند. سطح سلامتی دهان و دندان در سطح بالا نیز یکی از خواسته هایی است که والدین می خواهند تا با حفظ سلامت دهان و دندان هم از نظر زیبایی و هم از نظر سلامتی جسمی فرزندشان بهترین باشد. مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودکان و چکاپ و درمان دردهای دندان یکی از راه های داشتن دندانهایی سالم و سلامت می باشد.

6 مشکل رایج دندان جهت درمان

داشتن بهترین سطح سلامتی دهان و دندان یکی از دغدغه های همه والدین می باشد که مراجعه به دندانپزشک متخصص کودکان این دغدغه را کاهش داده و از بین می برد. از زمان رویش اولین دندان ها ، رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از مشکلات رایج دندانی که کودکان با آن روبرو هستند ضروری است. متخصص دندانپزشک کودکان کسی است که این مشکلات را تشخیص می‌دهد و با پیشگیری یا درمان زودرس آنها، سلامت دهان و دندان کودکان شما را تضمین می‌کند. طبق تجربه ها و تحقیقات و بررسی ها 6 مشکل رایج دندان جهت درمان و سلامت دندان‌های کودکان و نوجوانان وجود دارد که دندانپزشک متخصص کودکان آنها را درمان می‌کند.

دندانپزشک متخصص کودکان

1. پوسیدگی دندان

اکثر کودکان و خردسال در مسواک‌زدن و نخ‌دندان کشیدن مهارت کافی ندارند. علاوه بر این، علاقه بچه‌ها به شیرینی‌ها بیشتر بوده و دفعات مصرف آن در طول شبانه روز نیز متعدد است و به این دلایل، پوسیدگی دندان می‌تواند به یک مشکل جدی در این گروه سنی تبدیل شود. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که پلاک چسبنده میکروبی روی سطح دندان ایجاد شود. اسید موجود در پلاک، مینای دندان را می‌خورد و در نهایت آن را از بین می‌برد.

والدین تا زمانی که بچه‌ها نمی‌توانند به‌درستی مسواک بزنند و کنترلی به مسواک زدن ندارند، باید به آنها در مسواک‌زدن و کشیدن نخ‌دندان کمک کنند. یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای دندان کودکان بوجود می آید پوسیدگی دندان است. با این حال، اگر پوسیدگی ایجاد شود، دندانپزشک کودکان کسی است که آن را درمان می‌کند. با توجه به احتمال بالای پوسیدگی دندان در کودکان، لازم است هر شش ماه یکبار دندانپزشک متخصص کودکان فرزند شما را ویزیت کند تا اگر دندانی در معرض پوسیدگی است به شما هشدار دهد و یا پیش از پیشرفت پوسیدگی آن را کنترل کند. در این موارد، دندانپزشک کودکان، پوسیدگی را برداشته و حفره را با کامپوزیت یا ماده مناسب دیگری پر می‌کند.

2. حساسیت دندان

دندان‌های حساس می‌توانند در هر سنی ناراحت‌کننده باشند و تمرکز افراد و روال معمول زندگی را مختل کنند. حساسیت یا درد دندان در کودکان توسط عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که دندانپزشک متخصص کودکان آنها را تشخیص می‌دهد. برخی عوامل شایع به شرح ریز هستند:

  • پوسیدگی و آبسه دندانی
  • شروع رویش دندان‌های دائمی
  • فرسایش اسیدی و سایش مینای دندان
  • دندان قروچه (براکسیسم)
  • ترک خوردگی دندان
  • ارتودنسی

 

دندانپزشک کودکان بر اساس علت حساسیت ، درما‌ن‌های مختلفی را برای رفع حساسیت و یا درد دندان کودکان پیشنهاد می‌دهد که استفاده از خمیردندان خاص و یا برطرف کردن عوامل حساسیت زا یکی از آنها است.

3. فوریت‌های دندانپزشکی

اورژانس‌های دندانپزشکی اطفال تقریباً در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. بچه‌هایی که ورزش می‌کنند، با خواهر و برادر خود در خانه‌ بازی می‌کنند، یا هنگام دوچرخه‌سواری به زمین می‌افتند ممکن است دچار مشکلاتی شوند که نیاز به مراجعه اورژانسی به دندانپزشک متخصص کودکان دارد. این حوادث می‌توانند منجر به ترک‌خوردن، شکستن یا لق‌شدن دندان شود. در ضربه‌های شدید، دندان دائمی ممکن است به‌طور کامل کنده شود.

اگر دندان دائمی کودک شما افتاد، فوراً با دندانپزشک کودکان تماس بگیرید. دندان را در یک لیوان شیر یا محلول نمکی سرم شستشو قرار دهید. اگر هیچ یک از این مواد در دسترس نبود دندان را در کمی آب غوطه ور نمایید تا خشک نشود. دندانپزشک ممکن است بتواند دندان دائمی را دوباره در حفره دندانی قرار دهد و با کمک یک نگهدارنده آن را به دندان های مجاور متصل کند.

4. ژنژیویت و بیماری لثه کودکان

شاید فکر کنید که بیماری لثه یک عارضه است که فقط در بزرگسالان دیده می‌شود. اما التهاب لثه می‌تواند در کودکان هم رخ دهد و بسیار هم شایع است. ژنژیویت مقدمه بیماری لثه است و اغلب با قرمزی، تورم لثه‌ها و خونریزی خفیف هنگام مسواک‌زدن یا نخ‌دندان کشیدن کودک مشخص می‌شود. بیماری لثه در کودکانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، بیشتر بروز می‌کند و شدیدتر هم هست. علائم آن اغلب شامل تحلیل لثه، التهاب و تورم و گاهی درد است. در بیشتر موارد، مسواک‌زدن و نخ‌دندان کشیدنِ درست این مشکل را حل می‌کند. با این حال دندانپزشک متخصص کودکان ممکن است راه حل‌های دیگری را برای درمان پیشنهاد دهد.

5. مشکلات ارتودنسی

کودکان به ندرت بدون هیچ مداخله‌ای دندان‌های کاملا صافی خواهند داشت. مشکلات ارتودنسی اغلب ناشی از ژنتیک است و اندازه و شکل فک در نحوه رویش و به هم رسیدن دندان‌های کودک نقش دارد. لازم است فرزند خود را در حدود سن هفت یا هشت سالگی برای مشاوره ارتودنسی نزد دندانپزشک متخصص کودکان یا ارتودنسی ببرید.

6. مکیدن بیش از حد انگشت یا پستانک

بسیاری از نوزادان و کودکان نوپا به مکیدن شست و یا استفاده از پستانک به عنوان وسیله‌ای برای تسکین اضطراب عادت دارند. این عادت تا قبل از حدود دو سالگی مشکل شدیدی ایجاد نمی‌کند. اما اگر آن را ادامه دهند می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نحوه رشد فک و رویش دندان‌های کودک شود و عارضه‌ای به نام «اپن بایت» را ایجاد کند. اپن بایت زمانی است که دندان‌های جلویی فک بالا با دندان‌های جلویی فک پایین به خوبی جفت نشده و حتی زمانی که دهان بسته است، فاصله دار قرار می گیرد. این امر می‌تواند گازگرفتن و جویدن کودک را دشوار کند و حتی بر گفتار او نیز تأثیر بگذارد. دندانپزشک متخصص کودکان این مشکلات را پیش‌بینی کرده و راه حل مناسب را ارائه می نماید.

دندانپزشک کودکان

سخن آخر

در این مطلب شش مشکل رایج در مورد بهداشت دهان و دندان کودکان را برایتان معرفی کردیم ، که دندانپزشک متخصص کودکان به آنها رسیدگی می‌کند و با مداخله زود هنگام و یا پیشگیری، مانع از ایجاد و یا تشدید آنها شده و در صورت لزوم آنها را درمان می‌کند. ما در کلینیک دکتر سیاح پور ، متخصص دندانپزشکی کودکان و دندانپزشکی اطفال در تهران مشکلات دهان و دندان کودک شما را با بهترین تجهیزات و در تخصصی ترین دندانپزشکی کودکان در تهران انجام می دهیم. جهت رزرو نوبت و یا تماس با ما جهت مشاوره با شماره 22686167-021 تماس بگیرید و یا به سایت مراجعه نمائید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *