بعد از فلوراید تراپی کودکان چه باید کرد؟

امتیاز دهید

در مقاله ی بهترین سن برای فلوراید تراپی به طور کامل به فلوراید تراپی کودکان پرداختیم و هرآنچه در مورد فلورایدتراپی بود را ذکر کردیم و فقط یک مورد میماند و آن هم این است که بعد از فلوراید تراپی کودکان چه باید کرد؟

به طور کلی پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می افتد که باکتری های تولید کننده اسید، مینای دندان را با قدرت اسیدی خود حل کنند. در چنین حالتی فلوراید در داخل بدن و به صورت موضعی عملکرد خود را آغاز می کند و به عنوان یک ماده ضد پوسیدگی، نقش موثری در کاهش پوسیدگی دندان ها ایفا می کند. از همین رو دندان پزشکان خصوصا متخصص دندانپزشک کودکان از فلوراید تراپی به عنوان یک روش درمانی مناسب و موثر برای پیشگیری و کاهش پوسیدگی در دندان کودکان استفاده می کنند. 

البته اگر می خواهید بدانید؛ بعد از فلوراید تراپی کودکان چه باید کرد، بهتر است ابتدا اطلاعات خود را در مورد فلوراید تراپی و نحوه عملکرد آن کامل کنید:

 

فلوراید تراپی چیست؟

فلوراید تراپی یک روش موضعی است که به صورت دوره ای بر روی دندان ها خصوصا دندان کودکان انجام می شود و نقش موثری در افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی و آسیب دیدگی آنها ایفا می کند. برای اثر بخشی بیشتر در این روش دندان پزشک متخصص کودکان ابتدا با برس و خمیر مخصوص، دندان های کودک را تمیز می کند و سپس فلوراید را به صورت ژل یا وارنیش بر روی دندان های کودک می مالد. با توجه به این که فلوراید باید حدود 4 دقیقه در مجاورت دندان کودک بماند، در این زمان باید پشت کودک حالت عمودی داشته و سر کودک کمی به جلو خم شود؛ تا از بلع فلوراید توسط کودک جلوگیری شود. 

بعد از گذشت 4 دقیقه اضافه های ژل با گاز استریل یا پنبه از روی دندان برداشته شده و کودک باید آب دهان خود را به طور کامل خارج کند.

بعد از فلوراید تراپی کودکان چه باید کرد؟

بعد از فلوراید تراپی کودکان چه باید کرد

قطع به یقین دندانپزشک فرزند دلبندتان اینکه بعد از فلوراید تراپی کودکان چه باید کرد را به شما کامل توضیح خواهد داد و موارد زیر نمونه کاملی از این اقدامات است. بعد از این که مراحل فلوراید تراپی تکمیل شد، مواردی کوچک اما ضروری و مهم وجود دارد که باید بعد از فلوراید تراپی رعایت کرد، تا اثر بخشی آن را به میزان قابل توجهی بالا برد.

مواردی که باید بعد از فلوراید تراپی کودکان رعایت کرد به شرح ذیل می باشد:

  • بعد از فلوراید تراپی، کودک نباید تا نیم ساعت دهان خود را بشوید. بنابراین لازم است؛ در طول این زمان در صورت جمع شدن بزاق در دهان کودک، والدین کمک کنند تا آن را از دهان خارج کنند.
  • خوردن و نوشیدن تا نیم ساعت بعد از فلوراید تراپی ممنوع می باشد. بهتر است از مصرف نوشیدنی های شیرین نیز تا چند ساعت بعد از فلوراید تراپی اجتناب کنید.
  • در صورت مشاهده دل درد یا حالت تهوع، به کودک کمی شیر بدهید. البته این حالت به ندرت رخ می دهد و بیشتر مربوط به زمانی است که کودک مقداری از ژل فلوراید را بلعیده باشد. 
  • در 24 ساعت بعد از فلوراید تراپی، کودک باید از مصرف دهان شویه فلوراید پرهیز کند.
  • کودک باید تا صبح روز بعد از انجام فلوراید تراپی، از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دوری کند. البته بعد از آن لازم است کودک به طور مرتب بهداشت دهان و دندان را رعایت کند. 
  • بهتر است کودک در اولین وعده غذایی بعد از فلوراید تراپی، غذاهای نرم و خنک مانند پوره سیب زمینی، موز، سوپ و ماست بخورد تا وارنیش برای مدت طولانی تری در مجاورت دندان ها باقی بماند. 
  • بعد از فلوراید تراپی، از خوردن غذاهای خیلی گرم یا سرد پرهیز کنید.
  • از خوردن غذاهای چسبنده، تند، ترد و سخت و انواع مرکبات تا 24 ساعت خودداری شود. 

همانظور که مشاهده کردید فلوراید تراپی نیز مانند ارتودنسی دندان کودکان و یا عصب کشی دندان شیری نیاز به مراقبت دارد.

درست است که فلوراید تراپی ساختمان دندان را نسبت به روند پوسیدگی مقاوم می کند؛ ولی واقعا مهم است تا بدانید بعد از فلوراید تراپی کودکان چه باید کرد؟ زیرا کمک می کند تا فلوراید به مینای دندان نفوذ کرده و به عنوان یک سپر برای لایه مینای خارجی دندان ها، مانع پوسیدگی زودرس دندان در کودکان شده و عمر مفید دندان را افزایش دهد.

به طور کلی فلوراید تراپی در کودکان در فاصله های زمانی 3 الی 6 ماه تکرار می شود ولی بهترین زمان مراجعه، زمانی است که دندان پزشک متخصص کودکان، با توجه به وضعیت دندان های دلبندتان تعیین می کند. بنابراین بهتر است برای داشتن دندان هایی سالم و زیبا از همان کودکی به توصیه های دندانپزشکان عمل کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *